Bli kund hos oss – En checklista för flytt till rCloud Office


Uppstart av rCloud Office hos oss.

rCloud Office avtalen har ingen bindningstid, vi har dock två månaders uppsägningstid. Fakturering är baserat på antal användare ni beställt, och antal program och kan ändras både till fler och färre användare beroende på era behov.

Backuper och drift och övervakning och säkerhetsfrågor ingår i avtalen samt 10 GB per användare i utnyttjad disk. Uppdateringar av Microsoft Office och infrastruktur ingår i avtalet och även tillgång till helpdesk samt licenser för de Micorosft program vi kan erbjuda Uppdateringar av era egna program debiteras enligt gällande timtaxa.

Flytta till Molnet – steg för steg

1. Om ni valt att ni vill ha er maildomän hos Red Cloud IT måste ni först peka om den s.k. MX pekaren för er domän till exchange.rcasp.se och sätta upp samma mailadresser hos den nya leverantören som ni haft hos oss. Det här görs vanligen där ni köpt er domän t.ex. One.com eller Loopia. Naturligtvis kan vi hjälpa er med detta.

2. För att kopiera ut t.ex. era gamla mail kan ni själva exportera respektive mailbox till en s.k. PST fil till hemkatalogen ( Z:\ )och sedan montera den i er rCloud Office Outlook.
(Arkiv, Exportera, exportera till fil / exporterta till .PST ) .

3. Samma princip gäller för t.ex. Visma eller andra program och era gemensamma dokument, Skapa en backup i programmet och lägg den i antingen er hemkatalog ( Z:\ ) eller i ert företags gemensamma data ( G:\) i rCloud. För att använda backupen installerar vi samma programvara som ni haft och förbereder och testar detta åt er.
Om det är era egna program så är det era egna licenser som gäller.
Om ni inte har de uppgifterna måste vi hänvisa till leverantören/tillverkaren av programmet för hjälp.

4. Om ni vill att vi hjälper er med att kopiera data och mail så kan vi givetvis göra det och vi tar då betalt enligt gällande timtaxa. Ett smidigt sätt att göra detta är att man först hanterar punkt 1 i listan här. Sedan kopierar ni allt data till en FTP server som vi ger er tillgång till eller ni kopierar in data själva där ni vill ha det via ”Mina dokument i rCloud”

5. Om ni har specialprogram hos oss som t.ex. Pyramid, FLEX, Rebus, Raptor o.s.v. så tänk på att ge oss korrekt dokumentation om hur systemet fungerar och hur det sätts upp innan .
Vi har väldigt mycket intern dokumentation och mycket kunskap om väldigt många program och vi har en policy att testa alla nya programvaroro vi tar in . Kostnanden för detta är vanligen 4 timmars jobb . Frågan om licenser är densamma som i punkt 3.

6. Era datorer, surfplattor, mobiler o.s.v. behöver egentligen inte ha så mycket installerat för att anvnda rCloud men vi rekommenderar ändå starkt att ni även har ett väl fungerande antivirus . Vi är stolta återförsäljare av FSecure och hjälper er gärna med de frågorna också.

7. Som en sista punkt vill vi gärna nämna att när man börjar använda molntjänster gäller det ha koll på att nätberkskommunikationen är tillförlitlig och tillräcklig.
Vanligen rekommenderar vi minst en 1 Mbit både upp och ner i hastighet per användare men det fungerar även med lägre hastigheter..

Vad som helst kan hända längs vägen till rCloud eller i er router eller var som helst egentligen så vi rekommenderar starkt att man har manuella rutiner på plats för att kunna fortsätta arbeta i händelse av en längre driftstsötning på något sätt. Klicka här för felsökning-Klicka här

 

 

 

Kontakta oss 

Kontakta oss på Red Cloud IT genom att fylla I formuläret nedan.
Namn:*
E-post:*
Telefon:
-
Mobil:
-
Företag:
Ämne:*
Vad skulle bäst beskriva ditt ärende?*
Meddelande:*
När vill ni bli kontaktade:
Skrv in tecknen nedan:

* Måste fyllas i

Red Cloud IT AB.

Organisationsnummer 556606-1833 Tel vxl: 08-55 11 8660 office@redcloud.se