molntjänster för produktbolag

rCloud Office Installationer, Helpdesk och Support


Vi tycker det ska vara enkelt att installera rCloud Office!

Klicka på en av knapparna nedan och följ bara instruktionerna

1. Installation

svenska molntjänsten rCloud Office på Windows

Microsoft Windows är operativsystemet du har på din enhet och den kan vara t.ex. en PC eller en sk tunn klient

Med Red Cloud ITs rCloud Office kan ni fortsätta använda era Windows program som t.ex. Visma eller FLEX men slippa ha dem installerade lokalt på era datorer..

Vår lösning gör era program tillgängliga och nåbara från vilken plattform som helst.

Vi hjälper företag och föreningar att flytta sina program till vår molntjänst med allt data och hantering i Sverige, men nåbart från hela världen.

Klicka på ditt operativsystem och välj att antingen att ladda ner eller kör direkt.

För att installera rCloud Office för Windows högre än Windows 7, klicka på ikonerna nedan och skriv in ditt användarnamn och lösenord.

Din e-postadress är ditt användarnamn.

För att installera för Windows XP eller Windows Vista, klicka på respektive ikon längre ner.

 

molntjänster för företag och föreningar - rCloud Office för Windows 10molntjänster för företag och föreningar - rCloud Office för Windows 8

molntjänster före företag och föreningar -rCloud Office på Windows 7

 

 

 

 

molntjänster före företag och föreningar -rCloud Office på Windows Vista

molntjänster före företag och föreningar -rCloud Office på Windows XP

 

Category: 1. Installation

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

De flesta har aldrig tyckt det varit svårt att installera vår molntjänst rCloud Office tack vare vår enkla och tydliga manualer. Vid behov finns ju även vår Helpdesk per mail eller telefon tillgänglig.

Idag har vi dock förenklat hanteringen ännu mer och här kommer den uppdaterade versionen.

I korthet har vi hoppat över ett steg där man var tvungen att skriva in en lång sk URL dvs en webbsideadress i Remote Desktop Client för att du istället ska kunna få den automatiskt inläst när du ska installera rCloud Office.

Steg 1 är att installera Remote Desktop Client    . Klicka på länken nedan för din enhet

Remote Desktop Client på App Store 

rCloud Office på iPhone, MAC och IOS

Remote Desktop Client på Google PLay 

rCloud Office - molntjänster för företag och föreningar

Programmet är helt gratis att ladda ner och använda.

När du installerat programmet så startar du det.

Det kommer se ut ungefär så här när den är nyinstallerad (den här versionen är på engelska men knappar osv sitter på samma ställen även om det är på svenska):

molntjänster för företag

Steg 2. Klicka på PLUS teckent uppe i högra hörnet och välj “Add remote resource feed

 

Steg 3. Skriv sedan in install@rcloud.se  (eller q@rcloud.se) som nedan

molntjänster för småföretag

Steg 4. Klicka på rutan nedanför och välj “Add account”

rCloud Offfice - molntjänster

Steg 5. Skriv in ditt användarnamn och lösenord du fått i vårt välkomstmail och klicka Save .

Tips: Användarnamnet är din mailadress DS

För att byta ditt lösenord från det du fått av oss,  kan du först klicka på den här länken http://password.rcloud.se

svenska molntjänster

Steg 6. När nedanstående bild kommer upp klickar du Save uppe i högra hörnet installera rCloud Office

 

Steg 7. Nu kommer din enhet att hämta ikonerna för programmen ni beställt och de kommer finnas tillgängliga under fliken “Apps” och du kan enkelt starta dem genom att bara klicka på ikonen.

svenska molntjänster för företag

 

Nedan finns också några länkar för hur du t.ex. sätter upp din telefon med mail och annan information.

Category: 1. Installation

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2. Kom igång

Vår standard är att ditt användarnamn är din e-postadress.
Lösenordet har du fått i ett e-postmeddelande från helpdesk@redcloud.se (Red Cloud IT Helpdesk) och naturligtvis rekommenderar vi att du själv byter det till något annat.

Lösenorden måste bestå av minst 8 tecken varav 1 VERSAL, gemener, och siffror. t.ex’ recloud1 är inte ett giltigt lösenord medans Redcloud1 är det.

I alla våra system gäller samma standard för användarnamn och lösenord d.v.s oavsett om du ska sätta upp e-post, hämta filer, köra program, logga in över webportaler o.s.v. så är användarnamnet och lösenordet alltid detsamma.

Det kan ibland hända att din lokala Windows försöker välja ditt lokala användarnamn för inloggning , klicka då på knappen Andra val och vlj Annat konto och skriv in din e-postadress där och lösenord där

 

 

Category: 2. Kom igång

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Efter du installerat ikonerna vill du såklart börja använda dem.

Programmen hamnar under din vanliga start meny , precis som om du installerat ett program lokalt.

Klicka på Start knappen, expandera ut Alla Program och leta efter programgruppen Red Cloud IT rCloud Office (Windows 10).I
Windows 7 hamnar programmen under Alla Program\RemoteApp och Fjärrskrivbord\Red Cloud iT rCloud Office
Windows 8 kan du söka på “@ rCloud” så ska du får upp dem.
Windows XP skapas en egen programgrupp som heter rCloud Office

 

Första gången kommer du få en fråga om du litar på den här datorn. Anledningen till det är att du får med dig lokala resurser (hårddiskar o.s.v) till r@Cloud. KOntrollera att certifikatet ser ok ut (det ska vara utfärdat till *.rcasp.se) och klicka sedan i rutan “Fråga inte om certfikat för den här servern igen” så slipper du klicka OK varje gång du startar ett program i rCloud

Om du vill ha ikoner på skrivbordet / start-fältet o.s.v så är det lite i olika handhavande beroende på WIndows version . Testa med att högerklicka på ikonerna och se vilka val du har, eller test att ta tag i ikonerna och dra och släpp dem dit du vill ha dem,

Eftersom vi försöker efterlikna det våra kunder är vana med d.v.s hur man t.ex. startar ett program vi start-menyn så kan det ibland bli svårt att märka skillnaden.

Enklaste sättet att se om du kör ett program i rCloud är att det finns en lite vit “ikon” över programikonen nere i aktivitetsfältet. Om du ser den så kör du troligen i rCloud.

Category: 2. Kom igång

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Det finns två sätt att byta lösenordet, antingen öppnar du en webläsare och surfar till http://password.rcloud.se där du skriver in ditt nuvarande lösenord och det nya.

 

Det andra sättet är att starta ett program i rCloud från programgruppen Red Cloud IT rCloud Office  (t.ex. Dokument@ rCloud) och trycka CTRL + ALT + END och välja “Change password / Byt Lösenord

Category: 2. Kom igång

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

När du startar t.ex. “Dokument @ rCloud” och klicka på “Computer” så kommer det dyka upp några enheter i listan med några ikoner.

ikoner i rCloud Office

G:\ är den gemensamma arbetsytan ert företag har där ni kan dela filer med varandra. Den heter också oftast något i stil med Företagets Gemensamma @ rCloud

R:\ är en koppling mot din lokala dator/enhet. Här skiljer det sig lite beroende på om du kör Windows , MacOS o.s.v.

  • För MacOS pekar det på /Home/Documen
  • För Android pekar det på /Downloads
  • För Windows krävs du har kört rCloud Office for Windows , annars syns inte ikonen alls.

Z:\ är din egen hemkatalog som bara du själv kan se. Den heter vanligen något i stil med ditt Förnamn Efternamn @ rCloud

Om du loggar in mot webbgränssnittet för filhantering d.v.s  http://files.rcloud.se så är det just din Z:\ som du ser i det webfönstret.

Enheterna nedanför är din lokal enhet. Det står lite olika beroende på vad för operativ du använder .
Alla adresseras dock med \\tsclient

Category: 2. Kom igång

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Metod 1

För att kopiera filer till någon katalog i rCloud från din lokal enhet markerar du filen lokalt, kopierar (antingen med att trycka CTRL +C eller högerklicka och väljer “Kopiera”) , markera sedan katalogen du villklistra in filutforskaren “Dokument @ rCloud” och klicka CTRL +V eller högerklicka och välj “Klistra in”.  För att kopiera ne en fil till din lokal enhet gör du det omvänt.

Om du använder en MAC  så torde du ha en ikon i rCloud som heter R:\ som pekar på din lokala /home katalog från vilken du kan dra och släppa filer direkt. För Windows finns också möjligheten att få det och där rekommenderar vi att ni tittar på rCloud Office Toolbox for Windows eller ringer oss på Helpdesk så hjälper vi er  sätta upp det . Tricket är att din lokala (Windows)dator måste ha en enhet med bokstaven R:\ för att den ska dyka upp som en egen enhet i “Dokument @ rCloud”. Då kan du t.ex. högerklicka på en fil elelr katalog och välja “Skicka till ” och från den listan välja just R:\ så skickas det automatiskt ner till din lokala dator

 

Det går även att “mappa upp” sin hemkatalog i rCloud som en lokal enhet på sin dator. Läs mer om det här . Det här är också det sättet vi rekommenderar om man behöver kopiera upp eller ner större filer.

Category: 2. Kom igång

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lugn, bara lugn.

Vanligen kan du inte tappa mer än timmes jobb, även om du råkat spara över en jätteviktig offert du jobbat med i månader med din privata inköpslista för helgen ..

Öppna programmet “Dokument @ rCloud” d.v.s filhanteraren för rCloud, leta upp katalogen där du råkade radera fjlen (eller spara ner fel) och högerklicka på den. (t.ex. G:\ )

Här finns ett val som heter “Restore previous versions” .Här finns s.k. snapshots (som egentligen är ögonblicksbilder av filerna) med en timmes mellanrum c:A 3-4 dagar bakåt.

Gå in i den snapshot du vill återställa filen från genom att klicka på “Open”.

Leta upp filen , markera den , tryck CTRL + C för att kopiera ut den, markera katalogen dit vill lägga den och tryck CTRL + V.

Klart.

Category: 2. Kom igång

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Javisst. Du kan installera ikonerna på vilka enheter du vill. Följ bara instruktionerna för det operativ du behöver installera på .

Användarnamn och lösenord är detsamma överallt. Det centrala är inte vilken enhet du använder. Det centrala är du. Vi vill du ska kunna arbeta med dina program och ditt data, oavsett var du är. Hemma, på jobbet, sommarstugan eller på semester.

På grannens dator, iPad eller din egen PC. Det spelar ingen roll helt enkelt.

Category: 2. Kom igång

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

3. Ställa in e-post

Den här sidan beskriver hur du sätter upp din mobiltelefon med några manuella ingrepp.
Det går även att automatisera och förenkla ännu mer för hela ert företag eller förening.
Läs mer om hur man gör det här

Sätta upp mobiltelefon / surfplattor mot mail

Upgifterna du behöver är

Server = exchange.rcasp.se
Din mailadress är ditt användarnamn
Ditt lösenord som du fått i ditt välkomstmail från oss

Konfigurera rCloud Exchange ActiveSync på iPhone, iPad eller iPod touch
AppleLogo

När du lägger till ditt Exchange ActiveSync-konto kan du synkronisera Mail, Kontakter, Kalender, Påminnelser och Anteckningar med din iOS-enhet.

Lägga till ditt Exchange-konto

Tryck på Inställningar > E-post, kontakter, kalendrar > Lägg till konto > Exchange.

 

Ange dina uppgifter

Ange din e-postadress och ditt lösenord. Om du vill kan du också ange en kontobeskrivning.

Ansluta till Exchange-servern

Din iOS-enhet kommer att försöka hitta Exchange-servern. Du kan behöva ange ytterligare serverinformation. Om du behöver hjälp kontaktar du administratören för Exchange-servern.

Här ska du ange server exchange.rcasp.se

Synkronisera innehållet

Du kan synkronisera Mail, Kontakter, Kalender, Påminnelser och Anteckningar. När du är klar trycker du på Spara.

Redigera dina Exchange-inställningar

Tryck på Inställningar > E-post, kontakter, kalendrar, välj ditt Exchange-konto och tryck på Kontoinformation. Du kan också gå hit och ställa in automatiska meddelanden när du är borta från kontoret och ändra hur ofta du vill att Mail ska synkroniseras (standard är 7 dagar).

 

 

 

Konfigurera rCloud Exchange ActiveSync på Android, Galaxy Tabs o.s.v

 

androidlogo

 

Konfigurera manuellt

Tryck på Inställningar > Konton > Lägg till konto > E-post
.Välj e-post för att lägga till konto!

Ange den fullständiga e-postadressen, till exempel anders.svensson@rcloud.se, och lösenordet och tryck på Manuell konfiguration
.Välj Manuell installation
Acceptera standardinställningarna på sidan Inställningar för Exchange Server och tryck på Nästa. Om det ändå inte går att ansluta enheten måste du uppdatera följande kontoinformation.

  • Domän\användarnamn Om den fullständiga e-postadressen inte står i rutan: ta bort det som står där och skriv i stället den fullständiga e-postadressen, till exempel @outlook.com. Om Domän och Användarnamn är separata textrutor i din enhet kan du lämna Domän tomt, och i stället skriva den fullständiga e-postadressen i rutan Användarnamn.
  • Lösenord Använd samma lösenord som du använder för ditt konto.
  • Servernamn Använd exchange.rcasp.se
    Kontrollera att kryssrutan Använd säker anslutning (SSL) är markerad. Tryck sedan på Nästa
    .Serverinställningarna för Outlook.com-konton
Om du får en aktiveringsbegäran väljer du OK (om du vill fortsätta med konfigurationen).
Ändra eller acceptera standardinställningarna för synkronisering. Tryck på Nästa.
Ange ett namn för kontot och tryck sedan på Klar.

Om du synkroniserade kalendern och kontakterna i steg 6 kan du gå till de apparna på telefonen för att visa de objekt som ligger där. Om du även synkroniserade uppgifterna bör de nu visas i kalenderappen på enheten. Det kan ta några minuter innan allt har synkroniserats.

Du kan även använda webbläsaren på din enhet för att kontrollera ett e-postkonto  Gå till http://mail.rcloud.se och logga in på e-postkontot.

 

Tips: Första gången du lägger in t.ex. en ny kontakt eller  något i kalendern, tänk på att välja Exchange kontos hos Red Cloud IT så att det synkroniseras till servern .

Nästa gång kommer din telefon att komma ihåg det senaste valet

Tips: Om du har kontakter sparade på din telefon så kan du välja att exportera alla till den lokala telefonen och sedan importera in dem i ditt Exchange konto i rCloud för att få dem synkroniserade

Tips: Om du skulle tappa bort din telefon och vill rensa den från allt som synkroniserats kan du göra det genom att logga in i webmailen där du kan hantera mobila enheter.

Adressen till webmailen är http://mail.rcloud.se

Om du får ett felmeddelande om att din brevlåda redan har 10 enheter kopplade, se den här länken för hur du löser det

 

Om du haft din e-post hos en annan leverantör så tänk på att externa DNS pekare för MX bör pekas om först för att undvika några glapp i e-posthanteringen.
Efter det skapar du en .PST fil från din Outlook och laddar upp till din hemkatalog via den här länken

När du laddat upp din PST fil följer du instruktionerna nedan för att importera dina gamla mail, kontakter och kalender

TIPS: När du är klar med allt rekommenderar vi att du tar bort det gamla kontot för din tidigare leverantör eller i vart fall inaktiverar synkronisering för att slippa felmeddelanden om att kontot inte går att nå elelr logga in på (din gamla leverantör kommer förr eller senare säkert att stänga ner det kontot)

Importera gammal e-post , kontakter och kalender

Starta Outlook i rCloud
Klicka högst upp till vänster i Outlook och leta upp upp valet Öppna och klicka på knappen ”Importera”

Välj där det står Importera från fil.

Leta upp backup-filen f(.PST du laddat upp ) från din  Z:   (Z:\ är alltid din egen privata hemkatalog ocgh det är den du ser när du laddar upp och ner filer via länken ovan )

Markera filen och välj ut det du vill importera (rent tekniskt sett går det importera allt men det kanske är ett bra tillfälle städa upp ? De gamla sakerna finns ju kvar i backup filen och i standard kan din nya brevlåda vara max 2 GB stor )

Markera t.ex. Kalender (eller kontakter eller vad det nu är du vill importera ) i nästa ruta och klicka nästa .
Nu kommer importen att köras igång och era kalenderinlägg kommer importeras till rCloud mailen och bli synliga även i mobiltelefon, webbmail och i kalendern i Outlook rCloud.

Här är en länk som beskriver i stora drag vilka steg som göras (skillnaden är att de importerar hela filen men det går som sagt att bara importera delar genom att expandera ut ”trädet” i filen och välja ut bara det man vill ha som t.ex kalender)

https://support.office.com/sv-se/article/importera-e-post-kontakter-och-kalender-från-en-outlook-pst-fil-431a8e9a-f99f-4d5f-ae48-ded54b3440ac

När du är klar med detta går du vidare till att sätta upp t.ex. mobiltelefon / surfplatta eller t.ex. Windows 10 E-post

 

Tags: e-post, epost

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Starta Outlook i rCloud
Klicka högst upp till vänster i Outlook och leta upp upp valet Öppna och klicka på knappen ”Importera”

Välj där det står Importera från fil.

Leta upp backup-filen f(.PST du laddat upp ) från din  Z:   (Z:\ är alltid din egen privata hemkatalog d.v.s bara du kan se den)

Markera filen och välj ut det du vill importera (rent tekniskt sett går det importera allt men det kanske är ett bra tillfälle städa upp ? De gamla sakerna finns ju kvar i backup filen och i standard kan din nya brevlåda vara max 2 GB stor )

Markera t.ex. Kalender (eller kontakter eller vad det nu är du vill importera ) i nästa ruta och klicka nästa .
Nu kommer importen att köras igång och era kalenderinlägg kommer importeras till rCloud mailen och bli synliga även i mobiltelefon, webmail och i kalendern i Outlook rCloud.

Här är en länk som beskriver i stora drag vilka steg som göras (skillnaden är att de importerar hela filen men det går som sagt att bara importera delar genom att expandera ut ”trädet” i filen och välja ut bara det man vill ha som t.ex kalender)

https://support.office.com/sv-se/article/importera-e-post-kontakter-och-kalender-från-en-outlook-pst-fil-431a8e9a-f99f-4d5f-ae48-ded54b3440ac

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Javisst.
För det behöver vi skapa en speciell användare för just er scanner med rättigheter att skicka e-post via våra system.

Har ni flera scanners så skapar vi en unik användare per enhet. Läs mer här

Vi kallar den här tjänsten för SMTP Relay as a Service och den är tillgänglig även för företag och föreningar som vill teckna den separat utan andra rCloud tjänster

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

4. Felsökning och felmeddelanden

Det finns en del inställningar som med fördel kan göras lokal i din Windows dator. En del av dem är lite mer avancerade att göra manuellt så vi har skapat rCloud Office Toolbox for Windows men här nedan är de manuella stegen för nätverkshantering/optimerong om du vill göra dem själv.

  1. Öppna en kommandoprompt som administratör
  2. Kör följande kommandon
    1. netsh int tcp set global chimney=disabled
      netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled
      netsh interface tcp set heuristics disabled”
      netsh int tcp set supplemental custom congestionprovider = ctcp

      För att slå av IPv6 gäller följande kommandon

    2. netsh interface teredo set state disabled
      netsh interface ipv6 6to4 set state state=disabled undoonstop=disabled
      netsh interface ipv6 isatap set state state=disabled

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Det här kan bero på många olika saker. Här är några enkla steg att kika på för att felsöka.

 

  1. Kontrollera att du har en fungerande en internetanslutning . Prova att surfa t.ex. till http://www.redcloud.se
    Om det inte fungerar, prova starta om din dator och prova starta om modemet.
  2. Om din anslutning är OK kan du testa surfa till ett par olika “kontrollpunkter” hos oss .Testa t.ex. http://mail.rcloud.se och http://portal.rcloud.se. Om du når dem så kommer du fram till våra servrar och våra serverhallar.
  3. Om du har problem att starta just ett program men når andra saker hos oss kan det vara så att din IP adress blivit utelåst p.g.a för många felaktiga inloggningar mot just den servern där dina program ligger.
    Vi har en del extra intrångsskydd på plats för er säkerhet och de reagerar på bl.a. för många felaktiga inloggningar från ett och samma ställe.
    Om du tror att det är det som kan ha hänt, surfa först till https://www.whatsmyip.org och skriv upp IP adressen högst upp i fönstret. Ta sedan kontakt med oss på Helpdesk så hjälper vi dig med att låsa upp din IP adress igen.
  4. Här är också en felsökningsguide för rCloud Office med lite fler tips

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du får ett meddelande som i bilden om att dina autentiseringsuppgifter inte fungerade mot Red Cloud IT rCloud Office som på bilden

Det här kan bero på många olika saker men här är en snabb guide för att testa igenom vad som kan vara fel.

  1. Testa med att klicka på knappen Fler alternativ och välj att Logga in med ett annat konto. Skriv sedan in dina inloggningsuppgifter du fått i din e-post med instruktionerna.
  2.  Kontrollera att ditt tangentbord fungerar korrekt (öppna t.ex. Anteckningar och kontrollera att det du skriver in verkligen är de siffror och bokstäver du förväntar dig). På en laptop t.ex.kan man ha råkat trycka så NUMPAD är aktiverat o.s.v.
  3. Om du lagt ikonerna för rCloud Office bland konerna i Start eller på Skrivbordet händer det ibland att de slutar fungera utan någon vettig förklaring tyvärr. Ta bort ikonen från de platserna och starta programmen via programgruppen Red Cloud IT rCloud Office (Windows 8, Windows 10)
  4. Testa installera om programmen
    1. Starta Kontrollpanelen, Leta upp ikonen RemoteApp och Fjärrskrivbordsanslutningar
    2. Klicka på knappen “Ta bort” för Red Cloud IT rCLoud Office
    3. Lägg sedan till programmen igen enligt instruktionerna du fått

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Det här kan hända om t.ex. lagt @ rCloud-ikoner i startmenyn på t.ex. Windows 10.
Gör så här för att lösa problemet.

Ta bort ikonen från startmenyn och start programmet från den vanliga programgruppen istället (Start – Alla Program – “Red cloud IT rCloud Office”)

Om felet kvarstår kanske du behöver göra en ominstallation eller prova att uppdatera våra ikoner:

    1. Uppdatera ikoner
      1. Starta kontrollpanelen
      2. Leta ikonen RemoteAPP och Fjärrskrivbord
      3. Klicka på “Egenskaper” på Red Cloud iT rCloud Office
      4. Klicka på Uppdatera och låt det uppdatera klart
      5. Stäng ner kontrollpanelen och testa igen

 

2. Installera om
Starta kontrollpanelen  (om du får ett felmeddelande t.ex om att det redan finns installerat)

1. Leta ikonen RemoteAPP och Fjärrskrivbord
2.Klicka på “Ta bort” nere till höger på Red Cloud iT rCloud Office
3. Stäng kontrollpanelen
4. Välj sen nedanför vad du vill göra (Installera för Windows, MAC os.s.v )

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Felmeddelandet “Windows cannot start the RemoteApp program. The following RemoteApp program is not in the list of authorized programs” inträffar vi ett par olika scenarior.

Det ena är att de små filer som talar vilket program du försöker starta i rCloud kan ha blivit skadade eller de innehåller gammal information.

Vanligen uppdateras de automatiskt i bakgrunden men ibland kanske man måste göra det manuellt för att fräscha upp informationen.

Det enklaste sättet är att
1. öppna kontrollpanelen,
2. leta upp ikonen “RemoteApp och Fjärrskrivbordsanslutningar”
3. Klicka på egenskapoer för Red Cloud IT rCloud Office” och kliska på “Uppdatera”.
Nu ska det vara klart.

Om du inte hittar Red Cloud IT rCloud Office behöver du kanske installera om den genom att klicka här

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Javisst . Klicka här för att komma till den

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Självklart. Vi använder Teamviewer och den finns att ladda ner här

Installera den så kan vi ta över din dator på ett säkert sätt och hjälpa till med vad det nu kan vara.

Vi kommer behöva ditt ID och det lösenordet som genereras automatiskt.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ibland får program något fel och kan hamna i något läge som känns som att det “hängt” sig.

Det finns lite olika saker att göra här och här är några tips

Börja med att kolla det inte ligger någon dialogruta bakom programmet. För att växla mellan program och få fram såna rutoe, klicka i fönstret där programmet hängt sig och tryck på CTRL + TAB och se om du får fram dialogrutan.

Om det inte är någon dialogrutan kanske du vill prova logga ur din session och börja om . Gör då så här

Klicka på rutan där programmet hängt sig och tryc ´k CTRL + ALT + END och välj “Logga ur”

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

5. Vanliga och övriga frågor och svar kring rCloud Office

Här är några länkar kring såna frågor :

Våra avtal är inga långa bindande avtal, vi tillämpar två månader uppsägning för att ge både er och oss tid att förbereda en flytt.

Att bli kund: En teknisk checklista
Uppsägning En teknisk checklista

Vi fakturerar allt i efterskott månadsvis.

Vid förseningar av betalningar tillämpar vi följande:

Om fakturan inte betalats i tid skickar vi en påminnelse efter c:a 10 dagar. Här händer inget annat rent tekniskt.

Om påminnelsen inte betalas skickar vi en ny efter ytterligare c:a 10 dagar OCH vi begränsar möjligheten för era användare att logga in mellan 17:00 – 08:00 vardagar och lördag söndag. Det betyder alltså att under de tiderna kan inga av era användare nå sina program eller sitt data eller sin e-post.

Om även den påminnelsen förfaller stoppar vi tillgången helt för alla era användare och vidtar lämpliga åtgärder.
Vid nedstängda konton och uteblivna betalningar förbehåller vi oss rätten att radera allt ert data från våra system.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Skicka oss ett mail till Helpdesk så löser vi det.

Vår idé ar att användare bara ska se de program de behöver och att ni som företag betalar för det ni använder. En användare kan t.ex. behöva hela Microsoft Office och Visma och något annat medans en annan användare bara behöver bara Microsoft Office eller kanske t.ex. bara Tidsstämplingen från FLEX. NI betalar alltså olika per användare  beroende på vilka program de har tillgång till helt enkelt

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att lägga till nya användare eller ta bort i rCloud skickar ni helt enkelt ett mail till oss på Helpdesk. Av förståeliga skäl tar vi inte bort eller lägger till användare utan en skriftlig beställning, både för er och vår säkerhet.

Vissa av våra kunder har även en egen programvara för att lägga till nya användare utan att behöva kontakta oss.

Vill ni ha tillgång till det programmet, skicka oss ett mail så fixar vi det

Om ni är kund hos någon av våra återförsäljare så hanterar de det här åt er.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nej. Inloggningar är personliga och rent tekniskt fungerar det så här.

Om en användare loggar in med t.ex. kalle.svensson@företaget.se och startar ett program så startar han en s.k session mot rCloud.

Om en annan person på företaget (eller var som helst) samtidigt startar ett program i rCloud med samma användarnamn och lösenord kommer användare nummer två att ta över den sessionen (och den första användare får ett felmeddelande om att någon annan loggat in och tagit över sessionen).

Det är såklart både svårjobbat att behöva kontrollera om någon använder just den inloggningen och man ska även ha i åtanke att varje inloggning har en egen privat hemkatalog (Z:\) där det kan ligga privata och känsliga dokument som man kanske inte vill dela med sig av.

Det går dock utmärkt att dela på en lokal Windows dator med flera användare i rCloud. Läs mer om det här

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nej. Absolut inte,

Ni kan t.ex. fortsätta ha er e-post var ni vill, fortsätta använda era leverantörer av IT, behålla era filer lokalt o.s.v.
Ni kan flytta allt till oss om ni vill men ni kan även flytta bara enskilda program och göra dem tillgängliga som molntjänster. Vi är flexibla och har inga krav på helhetsåtaganden.

Läs mer om det här

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Javisst.  Se här för mer information

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nja.

Vi har en lite annan syn på vad molntjänster ska vara.
Vi tror fullt och fast på att bara lagra filer egentligen inte är så användbart.

Vi utvecklar vårt resonemang lite mer här . Behöver ni bara molnlagring finns det andra som gör det som sin affärsidé eller ni kanske vill ha hjälp att bygga en egen in-house lösning.

Kontakta gärna i så fall JufCorp AB för fortsatta diskussioner

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Skicka oss ett mail tilll Helpdesk med vilket program ni vill uppdatera och och eventuella inloggningar vi kan tänkas behöva.

Inloggningar kan vara t.ex. i ert system hos oss (som admin om vi behöver det ) eller till en extern kundportal där vi kan hämta installationsprogram.

 

rCloud Office inkluderar plattformsoberoende cloud access, drift, antivirus i molnet, backuper, generationshantering, intrångshanatering och tillgång till helpdesk.
Uppdatering, felhantering och felsökning av kundprogram faktureras per uppgraderingstillfälle och programvara.
Vid support av tredjeparts-programvaror d.v.s inställningar, hantering o.s.v i t.ex. Visma eller FLEX hänvisar vi i första hand till respektive leverantörens egen support.
Minimifakturering vid uppgraderingar och felsökning är 1 timme.
* Uppgraderingar helger och kvällstid kan debiteras med faktor 1,5 för kvällstid och faktor 2 för helger och nätter.
Red Cloud IT är ett renodlat molntjänstföretag.
För IT support, infrastruktur, IT säkerhet och andra IT relaterade frågor hänvisar vi till JufCorp AB.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vår tanke är att hjälpa företag som har en programvara med en befintlig kundbas. Det kan vara tidsrapportering, lagerhantering, ekonomisystem o.s.v. Det finns många såna företag i Sverige men frågor kring molntjänster börjar dyka upp eller kunder börjar fråga efter programmen till MAC , iPad, Android, kunna jobba hemifrån o.s.v.

Vi vill att ni enkelt ska kunna erbjuda era kunder att köra era program som en molntjänst, utan stora investeringar eller behöva anställa personal för serverdrift o.s.v..

Vår process är ganska enkelt. Ni ger oss installationsmedia, licenser och installationsbeskrivningar. Vi installerar upp den i rCloud Office och ni testar igenom programmen och kollar det fungerar som ni tänkt er. Efter det är det klart.

Svårare än så ska det inte behöva vara.

Nedan är några av fördelarna med att ha Red Cloud IT som partner och leverantör av SaaS (Software as a Service) för era program

Att sätta upp servrar/VPS-lösningar i Microsoft Azure/Amazon AWS kan bli väldigt dyrt. Man måste fortfarande själv ha mycket kunskap och kunna drifta dem rent applikatoriskt och ha god förståelse för infrastruktur och serverdrift. Det finns många verktyg kring deras tjänster men kan vara onödigt komplicerade att sätta sig in i.

Vår tanke är att ni inte ska behöva vara specialister på Azure/AWS. Ni är redan specialister på era egna program och ni kan era kunder.
Med rCloud Office behöver ni bara ha support för era egna program, vi tar hand om resten.

Att ge slutanvändaren en VPS (ett virtuellt skrivbord) kan vara förvirrande för användaren, med rCloud Office får slutanvändaren helt enkelt en ikon på sin dator varifrån de startar programmen, precis som om de vore lokalt installerade.
En del leverantörer använder t.ex. Citrix men med det behövs extra programvaror installeras lokalt. Vi försöker ha så lite lokal inverkan som möjligt på användarens enhet.
Citrix licensmodell gör också att slutkostnaden kan bli väldigt hög med en ganska liten praktisk skillnad för slutanvändaren rent tekniskt. De flesta applikationer fungerar alldeles utmärkt ändå.

De stora molnleverantörerna kan ändra i sitt utbud med ganska kort varsel vilket ju kan leda till att lösningen ni byggt måste göras om.
I rCloud Office planerar vi stora förändringar ihop med våra partners och kan välja olika delar av vårt moln att göra olika saker d.v.s behövs inte uppgraderingen så gör vi den inte om det skulle påverka era kunder negativt.

Allt data finns i Sverige och omfattas alltså inte av Cloud Act. Skulle vi expandera till andra länder kommer vi bygga likadana lösningar där. Det här kan vara en en mycket viktig fråga för era kunder.

Med rCloud Office vet ni exakt hur många användare som använder era program varje månad och vilka de är. Utan en giltig användare i vår molntjänst kommer de helt enkelt inte åt programmen. Ni minimerar licensfusk.

Ni behöver inte skriva om era program från grunden för att få dem fungera på MAC, iPad, Android osv. Med rCloud Office blir de nåbara per automatik från fler plattformar, utan tappad funktionalitet.

När era program uppdateras så uppdateras det för alla dem som använder rCloud Office.
Behovet av att skicka ut uppdateringar, drifta en sajt för det , ha support för många olika versioner o.s.v blir minimalt. Att patcha/rätta en bugg eller lägga till nya funktioner är gjort i realtid. För alla.

Ni kan fortsätta sälja era program som ni alltid gjort till slutkund men även erbjuda rCloud Office som ett komplement till era kunder. Det ena utesluter inte det andra på något sätt.

Ni kan själva skapa nya användare hos oss utan vår hjälp om ni vill, annars lägger vi gärna upp dem åt er.
Behöver era kunder ge en anställd tillgång till era program under en kortare tid så löser vi det också (t.ex. vid en visstidsanställning eller projektanställning). Vi tar betalt per användare och månad. Inga långa uppsägningstider och kontrakt. Enkelt och rättvist för era kunder.

Vår helpdesk och expertis finns tillgänglig när ni behöver den, ni behöver inte söka i forum och Googla på konstiga fel, vi hjälper er.
För oss är en kund en partner, vi vill alla det ska bli bra.

Vi har backuper, antivirus, intrångssäkerhet, övervakning, brute force protection , generationshantering, infrastruktur och helpdesk på plats.

Vi är ett renodlat molntjänstföretag så andra avtal ni har med era kunder om t.ex lokal IT support påverkas inte alls.

Vi är flexibla vad gäller affärsmodeller och samarbeten. I första hand fakturerar vi gärna er för våra tjänster och ni fakturerar sedan era kunder men även andra faktureringsmodeller går att förhandla fram t.ex. % på omsättning av era kunder o.s.v.

Vi är snabba, professionella och har högt fokus på att vara tillgängliga och kunna hjälpa till med att lösa det som kan tänkas dyka upp.

Små företag är snabbare och flexiblare med kortare beslutsvägar om vad som behöver göras och när.
Vi är seniora tekniker och konsulter med mycket breda erfarenheter och kunskaper inom som driver Red Cloud IT. Vi förstår samband och beroenden mellan system och även säkerhetsfrågor.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Load More

För att kontakta Red Cloud IT Helpdesk

Telefon – 08 55 11 86 66

eller skicka mail till helpdesk@redcloud.s