molntjänster för företag och föreningar

rCloud Office Installationer, Helpdesk och Support


Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356

Vi tycker det ska vara enkelt att installera rCloud Office!

Klicka på det du vill göra nedan och följ bara instruktionerna

rCloud Office Status  (5 kontrollpunkter)

RD Gate   RDWeb (1) RDWeb (3) OWA SSL

För fler kontrollpunkter se rCloud Office Quickcheck  (extern länk)

Din IP adress - 35.168.111.204

 

2. Kom igång

Vår standard är att ditt användarnamn är din e-postadress.
Lösenordet har du fått i ett e-postmeddelande från helpdesk@redcloud.se (Red Cloud IT Helpdesk) och naturligtvis rekommenderar vi att du själv byter det till något annat.

Lösenorden måste bestå av minst 8 tecken varav 1 VERSAL, gemener, och siffror. t.ex’ recloud1 är inte ett giltigt lösenord medans Redcloud1 är det.

I alla våra system gäller samma standard för användarnamn och lösenord d.v.s oavsett om du ska sätta upp e-post, hämta filer, köra program, logga in över webportaler o.s.v. så är användarnamnet och lösenordet alltid detsamma.

Det kan ibland hända att din lokala Windows försöker välja ditt lokala användarnamn för inloggning , klicka då på knappen Andra val och vlj Annat konto och skriv in din e-postadress där och lösenord där

 

 

Category: 2. Kom igång

Efter du installerat ikonerna vill du såklart börja använda dem.

Programmen hamnar under din vanliga start meny , precis som om du installerat ett program lokalt.

Windows 10

Klicka på Start knappen, expandera ut Alla Program och leta efter programgruppen Red Cloud IT rCloud Office

Windows 7

Programmen hamnar under under Start\Alla Program\RemoteApp och Fjärrskrivbord\Red Cloud iT rCloud Office

Windows 8 och Windows 8.1

Söka på “@ rCloud” så hittar du dem.

Windows Vista och Windows XP

Här skapas en egen programgrupp som heter rCloud Office

Första gången du startar ett program i molnet

Första gången du startar ett program i molnet kommer du få en fråga om du litar på den här datorn.
Anledningen till det är att du får med dig lokala resurser (hårddiskar o.s.v) till r@Cloud.

Kontrollera att certifikatet ser ok ut (det ska vara utfärdat till *.rcasp.se).
Klicka sedan i rutan “Fråga inte om certifikat för den här servern igen” så slipper du klicka OK varje gång du startar ett program i rCloud Office.

Ikoner på skrivbordet ?

Om du vill ha ikoner på skrivbordet / start-fältet o.s.v så är det lite i olika handhavande beroende på Windows version .
Testa med att högerklicka på ikonerna och se vilka val du har, eller testa att ta tag i ikonerna och dra och släpp dem dit du vill ha dem,

Hur startar jag mina program i Mac , Android , Surfplatta ?

Starta programmet RD Client och klicka på Apps så har du ikonerna för dina program där.
Klicka helt enkelt på det program du vill starta.
Om du vill starta flera program klickar du på menysymbolen upp i fönstret och sedan “Start new” och väljer det program du vill starta ytterligare.
Det finns ett antal inställningar som kan vara intressanta att titta på i RD Client t.ex. vad som ska vara standard på hur programmen ser ut , om du vill de ska starta i horisontellt eller vertikalt läge.

 

 

Category: 2. Kom igång

Det finns två sätt att byta lösenordet, antingen öppnar du en webläsare och surfar till http://password.rcloud.se där du skriver in ditt nuvarande lösenord och det nya.

 

Det andra sättet är att starta ett program i rCloud från programgruppen Red Cloud IT rCloud Office  (t.ex. Dokument@ rCloud) och trycka CTRL + ALT + END och välja “Change password / Byt Lösenord

Category: 2. Kom igång

När du startar t.ex. “Dokument @ rCloud” och klicka på “Computer” så kommer det dyka upp några enheter i listan med några ikoner.

ikoner i rCloud Office

Gemensamt data för ert företag (G:)

G:\ är den gemensamma arbetsytan ert företag har där ni kan dela filer med varandra. Den heter också oftast något i stil med Företaget @ rCloud

 

Din hemkatalog (Z:)

Z:\ är din egen hemkatalog som bara du själv kan se. Den heter vanligen något i stil med ditt Förnamn Efternamn @ rCloud

Om du loggar in mot webbgränssnittet för filhantering d.v.s  http://files.rcloud.se så är det just din Z:\ som du ser i det webfönstret.

Koppling till din lokala dator (R:)

R:\ är en koppling mot din lokala dator/enhet.
Här skiljer det sig lite beroende på om du kör Windows , MacOS o.s.v.

  • För MacOS pekar det på /Home/Document
  • För Android pekar det på /Downloads
  • För Windows krävs du har kört rCloud Office for Windows , annars syns inte ikonen alls.

 

Övriga enheter

Ni kan även ha andra enhetr i fönsret , t.ex. S: som på bilden. Det kan vara för t.ex. Säljavdelningns eget data eller ledningsgruppen

TSCLIENT

Enheterna nedanför är din lokal enhet.
Det står lite olika beroende på vad för operativ du använder .
Alla adresseras dock med \\tsclient

Category: 2. Kom igång

Metod 1

För att kopiera filer till någon katalog i rCloud från din lokal enhet markerar du filen lokalt, kopierar (antingen med att trycka CTRL +C eller högerklicka och väljer “Kopiera”) , markera sedan katalogen du villklistra in filutforskaren “Dokument @ rCloud” och klicka CTRL +V eller högerklicka och välj “Klistra in”.  För att kopiera ne en fil till din lokal enhet gör du det omvänt.

Om du använder en MAC  så torde du ha en ikon i rCloud som heter R:\ som pekar på din lokala /home katalog från vilken du kan dra och släppa filer direkt. För Windows finns också möjligheten att få det och där rekommenderar vi att ni tittar på rCloud Office Toolbox for Windows eller ringer oss på Helpdesk så hjälper vi er  sätta upp det . Tricket är att din lokala (Windows)dator måste ha en enhet med bokstaven R:\ för att den ska dyka upp som en egen enhet i “Dokument @ rCloud”. Då kan du t.ex. högerklicka på en fil elelr katalog och välja “Skicka till ” och från den listan välja just R:\ så skickas det automatiskt ner till din lokala dator

 

Det går även att “mappa upp” sin hemkatalog i rCloud som en lokal enhet på sin dator. Läs mer om det här . Det här är också det sättet vi rekommenderar om man behöver kopiera upp eller ner större filer.

Category: 2. Kom igång

Lugn, bara lugn.

Vanligen kan du inte tappa mer än timmes jobb, även om du råkat spara över en jätteviktig offert du jobbat med i månader med din privata inköpslista för helgen ..

Öppna programmet “Dokument @ rCloud” d.v.s filhanteraren för rCloud, leta upp katalogen där du råkade radera fjlen (eller spara ner fel) och högerklicka på den. (t.ex. G:\ )

Här finns ett val som heter “Restore previous versions” .Här finns s.k. snapshots (som egentligen är ögonblicksbilder av filerna) med en timmes mellanrum c:A 3-4 dagar bakåt.

Gå in i den snapshot du vill återställa filen från genom att klicka på “Open”.

Leta upp filen , markera den , tryck CTRL + C för att kopiera ut den, markera katalogen dit vill lägga den och tryck CTRL + V.

Klart.

Category: 2. Kom igång

Javisst. Du kan installera ikonerna på vilka enheter du vill. Följ bara instruktionerna för det operativ du behöver installera på .

Användarnamn och lösenord är detsamma överallt. Det centrala är inte vilken enhet du använder. Det centrala är du. Vi vill du ska kunna arbeta med dina program och ditt data, oavsett var du är. Hemma, på jobbet, sommarstugan eller på semester.

På grannens dator, iPad eller din egen PC. Det spelar ingen roll helt enkelt.

Category: 2. Kom igång

Load More

För att kontakta Red Cloud IT Helpdesk

Telefon – 08 55 11 86 66

eller skicka mail till helpdesk@redcloud.se