molntjänster för företag och föreningar

rCloud Office Installationer, Helpdesk och Support


Vi tycker det ska vara enkelt att installera rCloud Office!

Klicka på en av knapparna nedan och följ bara instruktionerna

2. Kom igång

Vår standard är att ditt användarnamn är din e-postadress.
Lösenordet har du fått i ett e-postmeddelande från helpdesk@redcloud.se (Red Cloud IT Helpdesk) och naturligtvis rekommenderar vi att du själv byter det till något annat.

Lösenorden måste bestå av minst 8 tecken varav 1 VERSAL, gemener, och siffror. t.ex’ recloud1 är inte ett giltigt lösenord medans Redcloud1 är det.

I alla våra system gäller samma standard för användarnamn och lösenord d.v.s oavsett om du ska sätta upp e-post, hämta filer, köra program, logga in över webportaler o.s.v. så är användarnamnet och lösenordet alltid detsamma.

Det kan ibland hända att din lokala Windows försöker välja ditt lokala användarnamn för inloggning , klicka då på knappen Andra val och vlj Annat konto och skriv in din e-postadress där och lösenord där

 

 

Category: 2. Kom igång

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Efter du installerat ikonerna vill du såklart börja använda dem.

Programmen hamnar under din vanliga start meny , precis som om du installerat ett program lokalt.

Klicka på Start knappen, expandera ut Alla Program och leta efter programgruppen Red Cloud IT rCloud Office (Windows 10).I
Windows 7 hamnar programmen under Alla Program\RemoteApp och Fjärrskrivbord\Red Cloud iT rCloud Office
Windows 8 kan du söka på “@ rCloud” så ska du får upp dem.
Windows XP skapas en egen programgrupp som heter rCloud Office

 

Första gången kommer du få en fråga om du litar på den här datorn. Anledningen till det är att du får med dig lokala resurser (hårddiskar o.s.v) till r@Cloud. KOntrollera att certifikatet ser ok ut (det ska vara utfärdat till *.rcasp.se) och klicka sedan i rutan “Fråga inte om certfikat för den här servern igen” så slipper du klicka OK varje gång du startar ett program i rCloud

Om du vill ha ikoner på skrivbordet / start-fältet o.s.v så är det lite i olika handhavande beroende på WIndows version . Testa med att högerklicka på ikonerna och se vilka val du har, eller test att ta tag i ikonerna och dra och släpp dem dit du vill ha dem,

Eftersom vi försöker efterlikna det våra kunder är vana med d.v.s hur man t.ex. startar ett program vi start-menyn så kan det ibland bli svårt att märka skillnaden.

Enklaste sättet att se om du kör ett program i rCloud är att det finns en lite vit “ikon” över programikonen nere i aktivitetsfältet. Om du ser den så kör du troligen i rCloud.

Category: 2. Kom igång

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Det finns två sätt att byta lösenordet, antingen öppnar du en webläsare och surfar till http://password.rcloud.se där du skriver in ditt nuvarande lösenord och det nya.

 

Det andra sättet är att starta ett program i rCloud från programgruppen Red Cloud IT rCloud Office  (t.ex. Dokument@ rCloud) och trycka CTRL + ALT + END och välja “Change password / Byt Lösenord

Category: 2. Kom igång

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

När du startar t.ex. “Dokument @ rCloud” och klicka på “Computer” så kommer det dyka upp några enheter i listan med några ikoner.

ikoner i rCloud Office

G:\ är den gemensamma arbetsytan ert företag har där ni kan dela filer med varandra. Den heter också oftast något i stil med Företagets Gemensamma @ rCloud

R:\ är en koppling mot din lokala dator/enhet. Här skiljer det sig lite beroende på om du kör Windows , MacOS o.s.v.

  • För MacOS pekar det på /Home/Documen
  • För Android pekar det på /Downloads
  • För Windows krävs du har kört rCloud Office for Windows , annars syns inte ikonen alls.

Z:\ är din egen hemkatalog som bara du själv kan se. Den heter vanligen något i stil med ditt Förnamn Efternamn @ rCloud

Om du loggar in mot webbgränssnittet för filhantering d.v.s  http://files.rcloud.se så är det just din Z:\ som du ser i det webfönstret.

Enheterna nedanför är din lokal enhet. Det står lite olika beroende på vad för operativ du använder .
Alla adresseras dock med \\tsclient

Category: 2. Kom igång

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Metod 1

För att kopiera filer till någon katalog i rCloud från din lokal enhet markerar du filen lokalt, kopierar (antingen med att trycka CTRL +C eller högerklicka och väljer “Kopiera”) , markera sedan katalogen du villklistra in filutforskaren “Dokument @ rCloud” och klicka CTRL +V eller högerklicka och välj “Klistra in”.  För att kopiera ne en fil till din lokal enhet gör du det omvänt.

Om du använder en MAC  så torde du ha en ikon i rCloud som heter R:\ som pekar på din lokala /home katalog från vilken du kan dra och släppa filer direkt. För Windows finns också möjligheten att få det och där rekommenderar vi att ni tittar på rCloud Office Toolbox for Windows eller ringer oss på Helpdesk så hjälper vi er  sätta upp det . Tricket är att din lokala (Windows)dator måste ha en enhet med bokstaven R:\ för att den ska dyka upp som en egen enhet i “Dokument @ rCloud”. Då kan du t.ex. högerklicka på en fil elelr katalog och välja “Skicka till ” och från den listan välja just R:\ så skickas det automatiskt ner till din lokala dator

 

Det går även att “mappa upp” sin hemkatalog i rCloud som en lokal enhet på sin dator. Läs mer om det här . Det här är också det sättet vi rekommenderar om man behöver kopiera upp eller ner större filer.

Category: 2. Kom igång

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lugn, bara lugn.

Vanligen kan du inte tappa mer än timmes jobb, även om du råkat spara över en jätteviktig offert du jobbat med i månader med din privata inköpslista för helgen ..

Öppna programmet “Dokument @ rCloud” d.v.s filhanteraren för rCloud, leta upp katalogen där du råkade radera fjlen (eller spara ner fel) och högerklicka på den. (t.ex. G:\ )

Här finns ett val som heter “Restore previous versions” .Här finns s.k. snapshots (som egentligen är ögonblicksbilder av filerna) med en timmes mellanrum c:A 3-4 dagar bakåt.

Gå in i den snapshot du vill återställa filen från genom att klicka på “Open”.

Leta upp filen , markera den , tryck CTRL + C för att kopiera ut den, markera katalogen dit vill lägga den och tryck CTRL + V.

Klart.

Category: 2. Kom igång

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Javisst. Du kan installera ikonerna på vilka enheter du vill. Följ bara instruktionerna för det operativ du behöver installera på .

Användarnamn och lösenord är detsamma överallt. Det centrala är inte vilken enhet du använder. Det centrala är du. Vi vill du ska kunna arbeta med dina program och ditt data, oavsett var du är. Hemma, på jobbet, sommarstugan eller på semester.

På grannens dator, iPad eller din egen PC. Det spelar ingen roll helt enkelt.

Category: 2. Kom igång

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Load More

För att kontakta Red Cloud IT Helpdesk

Telefon – 08 55 11 86 66

eller skicka mail till helpdesk@redcloud.s