molntjänster för företag och föreningar

rCloud Office Installationer, Helpdesk och Support


Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356 Notice: Undefined variable: post_id_array in /customers/8/d/c/redcloud.se/httpd.www/blog/wp-content/plugins/ultimate-faqs/Shortcodes/DisplayFAQs.php on line 356

Vi tycker det ska vara enkelt att installera rCloud Office!

Klicka på det du vill göra nedan och följ bara instruktionerna

rCloud Office Status  (5 kontrollpunkter)

RD Gate   RDWeb (1) RDWeb (3) OWA SSL

För fler kontrollpunkter se rCloud Office Quickcheck  (extern länk)

Din IP adress - 35.168.111.204

 

4. Felsökning och felmeddelanden

Det finns en del inställningar som med fördel kan göras lokal i din Windows dator. En del av dem är lite mer avancerade att göra manuellt så vi har skapat rCloud Office Toolbox for Windows men här nedan är de manuella stegen för nätverkshantering/optimerong om du vill göra dem själv.

  1. Öppna en kommandoprompt som administratör
  2. Kör följande kommandon
    1. netsh int tcp set global chimney=disabled
      netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled
      netsh interface tcp set heuristics disabled”
      netsh int tcp set supplemental custom congestionprovider = ctcp

      För att slå av IPv6 gäller följande kommandon

    2. netsh interface teredo set state disabled
      netsh interface ipv6 6to4 set state state=disabled undoonstop=disabled
      netsh interface ipv6 isatap set state state=disabled

Efter uppdatering av Windows 10 till 1803 (vanligen efter April 2018) har en del användare märkt att man helt plötsligt får en extra inloggning till rCloud Office programmen. Buggen kan dock tyvärr uppstå när som helst
Vanligen startas ju programmen i rCloud automatiskt och beter sig som om de vore lokalt installerade fast de ligger i vårt moln.

Bilden ser ut så här om man råkar ut för den buggen

remote desktop tappar användarnamn och lösenord efter uppdatering till Windows 10 1803

 

För att lösa problemet och få igång rCloud Office som vanligt , följ de här stegen.

 

  • 1. Starta Anslutning till fjärrskrivbord ( Remote Desktop Connection )
  • 2. Skirv in” tsgw.rcasp.se” (kontrollera även om ni har användarnamn och lösenord sparade för ts001.rcasp.se, ts002.rcasp.se, ts003.rcasp.se eller sharepioint.rcasp.se)
  • 3. Välj att radera inloggningsuppgifterna nedanför dvs klicka på den blå texten “ta bort”
  • 4. Starta sedan ett rCloud program och skriv in användarnamn och lösenord och klicka i Spara (om ni inte vill skriva in lösenordet varje gång ni startar några program i rCloud Office dvs) 

 

På det sättet ”uppdateras” uppgifterna i Windows lokalt och allt fungerar normalt igen.

 

 

Det här kan bero på många saker men brukar vara lätt att fixa.

Windows:

Börja med att uppdatera i kontrollpanelen.

Öppna Kontrollpanelen, leta upp ikonen “RemoteApp – och Fjärrsakrivbord”

Klicka på Egenskaper för “Red Cloud It rCloud Office” och klicka sedan på “Uppdatera

Om du saknar “Red Cloud IT rCloud Offce” i kanske du behöver installera om ikonerna.

Se punkt 1.1. högst upp på den här sedan

MAC / Android / Surfplattor:

Öppna RD Client, klicka på flliken Apps

Klicka på de tre prickarna till höger om “Red Cloud IT rCloud Office” och välj “Uppdatera”

 

Det här kan bero på många olika saker. Här är några enkla steg att kika på för att felsöka.
Om du ser grönmarkingar på kontrollpunkterna nedan betyder det att våra tjänster är normalt tillgängliga från den här webplatsen

rCloud Office Status  (5 kontrollpunkter)

RD Gate   RDWeb (1) RDWeb (3) OWA SSL

För fler kontrollpunkter se rCloud Office Quickcheck  (extern länk)

Din IP adress - 35.168.111.204

 

  1. Kontrollera att du har en fungerande en internetanslutning . Prova att surfa t.ex. till http://www.redcloud.se
    Om det inte fungerar, prova starta om din dator och prova starta om modemet.
  2. Om din anslutning är OK kan du testa surfa till ett par olika “kontrollpunkter” hos oss .Testa t.ex. http://mail.rcloud.se och http://portal.rcloud.se. Om du når dem så kommer du fram till våra servrar och våra serverhallar.
  3. Om du har problem att starta just ett program men når andra saker hos oss kan det vara så att din IP adress blivit utelåst p.g.a för många felaktiga inloggningar mot just den servern där dina program ligger.Vi har en del extra intrångsskydd på plats för er säkerhet och de reagerar på bl.a.. för många felaktiga inloggningar från ett och samma ställe.Om du tror att det är det som hänt , skriv upp IP adressen ovanför här och skicka oss ett mail/eller ring helpdesk så fixar vi det.
  4. Här är också en felsökningsguide för rCloud Office med lite fler tips

Det finns ett antal gratis e-posttjänster som t.ex @hotmail och @gmail och många många fler.

Hur de hanteras har vi ingen kontroll över och det finns egentligen ingen motpart för oss att kontakta mer än webbformulär och hoppas på det bästa.

Upplever ni problem att skicka till den typen av adresser rekommenderar vi att ni försöker nå mottagaren på andra e-postadresser om det är akut.
Generellt sett rekommenderar vi inte att något företag ska använda sig av gratis e-post adresser som inte är knuten till företagets domän.
Delvis för att vem som helst i världen kan registrera sådana adresser och delvis för att det helt enkelt inte ser riktigt bra ut.

Vår support för e-post till och från den typen av adresser är alltså begränsad då vi inte har en motpart att felsöka med.

Några tips dock

  • Kontakta vår Helpdesk med felmeddelande så brukar vi snabbt kunna avgöra om det är något vi kan göra något åt eller ej.
  • Försök nå mottagaren per telefon och kontrollera om de har en annan e-post adress ni kan skicka till
  • Registrera ett tillfälligt konto i samma miljö som mottagaren har och skicka e-posten den vägen (en nödåtgärd vi inte rekommenderar ni gör permanent)
  • Kontakta mottagaren och förklara problemet och  det olämpliga i att använda gratistjänster för e-posthanteringen om man är ett företag.
    Att skaffa en domän och giltig e-post är varken dyrt eller komplicerat.
    Om ni vill kan ni hänvisa dem till JufCorp AB som kan hjälpa till eller till någon ann IT leverantör kunden kan tänkas ha.

Om du får ett meddelande som i bilden om att dina autentiseringsuppgifter inte fungerade mot Red Cloud IT rCloud Office som på bilden

Det här kan bero på många olika saker men här är en snabb guide för att testa igenom vad som kan vara fel.

  1. Testa med att klicka på knappen Fler alternativ och välj att Logga in med ett annat konto. Skriv sedan in dina inloggningsuppgifter du fått i din e-post med instruktionerna.
  2.  Kontrollera att ditt tangentbord fungerar korrekt (öppna t.ex. Anteckningar och kontrollera att det du skriver in verkligen är de siffror och bokstäver du förväntar dig). På en laptop t.ex.kan man ha råkat trycka så NUMPAD är aktiverat o.s.v.
  3. Om du lagt ikonerna för rCloud Office bland konerna i Start eller på Skrivbordet händer det ibland att de slutar fungera utan någon vettig förklaring tyvärr. Ta bort ikonen från de platserna och starta programmen via programgruppen Red Cloud IT rCloud Office (Windows 8, Windows 10)
  4. Testa installera om programmen
    1. Starta Kontrollpanelen, Leta upp ikonen RemoteApp och Fjärrskrivbordsanslutningar
    2. Klicka på knappen “Ta bort” för Red Cloud IT rCLoud Office
    3. Lägg sedan till programmen igen enligt instruktionerna du fått

Det här kan hända om t.ex. lagt @ rCloud-ikoner i startmenyn på t.ex. Windows 10.
Gör så här för att lösa problemet.

Ta bort ikonen från startmenyn och start programmet från den vanliga programgruppen istället (Start – Alla Program – “Red cloud IT rCloud Office”)

Om felet kvarstår kanske du behöver göra en ominstallation eller prova att uppdatera våra ikoner:

    1. Uppdatera ikoner
      1. Starta kontrollpanelen
      2. Leta ikonen RemoteAPP och Fjärrskrivbord
      3. Klicka på “Egenskaper” på Red Cloud iT rCloud Office
      4. Klicka på Uppdatera och låt det uppdatera klart
      5. Stäng ner kontrollpanelen och testa igen

 

2. Installera om
Starta kontrollpanelen  (om du får ett felmeddelande t.ex om att det redan finns installerat)

1. Leta ikonen RemoteAPP och Fjärrskrivbord
2.Klicka på “Ta bort” nere till höger på Red Cloud iT rCloud Office
3. Stäng kontrollpanelen
4. Välj sen nedanför vad du vill göra (Installera för Windows, MAC os.s.v )

Felmeddelandet “Windows cannot start the RemoteApp program. The following RemoteApp program is not in the list of authorized programs” inträffar vi ett par olika scenarior.

Det ena är att de små filer som talar vilket program du försöker starta i rCloud kan ha blivit skadade eller de innehåller gammal information.

Vanligen uppdateras de automatiskt i bakgrunden men ibland kanske man måste göra det manuellt för att fräscha upp informationen.

Det enklaste sättet är att
1. öppna kontrollpanelen,
2. leta upp ikonen “RemoteApp och Fjärrskrivbordsanslutningar”
3. Klicka på egenskapoer för Red Cloud IT rCloud Office” och kliska på “Uppdatera”.
Nu ska det vara klart.

Om du inte hittar Red Cloud IT rCloud Office behöver du kanske installera om den genom att klicka här

Javisst . Klicka här för att komma till den

 

Felsökning för rCloud Office

En felsökningsguide för rCloud Office tjänsterna och lite manualer.

rCloud molntjänster är helt beroende av att nätverket fungerar och att du kan komma ut på Internet,
Dina program och dina filer finns i Molnet i rCloud och inte i din lokala dator så nätverket är helt enkelt kritiskt och måste fungera för att du ska kunna jobba.

Börja med att gå igenom de här sakerna.

1. Kommer du ut på Internet? Öppna en webbläsare och testa med t.ex. http://www.aftonbladet.se.

Tips: Tänk på att rensa historik och cache innan i webbläsaren då man kan bli lurad av att det ser ut som att det fungerar men det egentligen bara är den lokala datorn som ”kommer ihåg” hur det såg ut förra gången du besökte den sidan

2. Om du inte når den, kontrollera om det är fler på ditt kontor som har problem
Om ingen på kontoret kommer ut på internet är det troligen ert modem eller en kanske en s.k. switch.
Kontakta er lokala IT leverantör för felsökning.

Tips: Vanliga orsaker här är t.ex. att modemet/ routern bara behöver startas om eller t.ex. att din nätverkskabel har åkt ur datorn eller det trådlösa nätverket har problem.
Det kan också vara t.ex. ett s.k. DNS uppslag som inte fungerar. Testa eller be er lokala IT leverantör testa med t.ex. med ping.
Om alla andra kommer ut på Internet men inte just du så är det troligen något med din lokala dator . Kontrollera att nätverkskablar sitter som de ska, att du har kontakt med ditt trådlösa nätverk o.s.v. .

Tips: En omstart av datorn kan avhjälpa många fel .
Om inte det hjälper, ta kontakt med din Internetleverantör för att se om de har några kända fel eller om det är fel på ditt modem/router.

Tips För verksamheter som är mycket beroende av ständig uppkoppling skulle vi även rekommendera att inskaffa någon form av failover lösning t.ex. till ett 3G/4G modem för att minska risken för avbrott.
Ett sådant modem kostar mellan 600-1000 plus ett mobil bredbandsabonnemang och kan mycket väl vara värt investeringen.

 

Går uppkopplingen långsamt ?

Ibland kan det också kännas som att det går långsamt. Här kan det vara er bandbredd som är problemet. Antingen er bredbandsuppkoppling eller ert trådlösa nät som har så många användare kopplade till det. Kolla med t.ex. Bredbandskollen vilken hastighet ni har och fundera över om det räcker för det antal användare ni har. Tänk på att rCloud tjänsterna behöver en del bandbredd även för UTGÅENDE trafik d.v.s. när du t.ex. behöver skriva i dokument o.s.v.

Ibland händer det naturligtvis att något är konstigt på vår sida. Om inloggning fungerar men det tar väldigt väldigt lång tid innan programmen startar kan det bero på en central störning hos oss. Det kan t.ex. stå ” Waiting for User Profile Service” väldigt länge när man klicka på knappen “Detaljer”

I så fall, kontakta Helpdesk så tar vi hand om det så fort vi bara kan.

Når du just rCloud molntjänsterna med en webbläsare?

Status för våra tjänster just nu är:

rCloud Office Status  (5 kontrollpunkter)

RD Gate   RDWeb (1) RDWeb (3) OWA SSL

För fler kontrollpunkter se rCloud Office Quickcheck   (extern länk)

Din IP adress - 35.168.111.204

Om du nådde t.ex. Aftonbladet och Red Cloud så är det dags att kontrollera du når själva rCloud miljön.
Öppna din webbläsare och testa t.ex. att gå till

http://mail.rcloud.se (webmail inloggningen för kunderna) och http://portal.rcloud.se (en av våra webportaler för att starta program I rCloud) och http://macportal.rcloud.se

Om du når dem så har du också testat att helt olika funktioner i rCloud molnet är nåbara, alltså är inte något avbrott mellan dem och din dator.

Tips: Ytterligare ett sätt att felsöka är att ta t.ex. en mobiltelefon, slå av det trådlösa nätverket i den och surfa till sidorna. Om du når dem från mobiltelefonen men inte datorn är det alltså troligen något nätverksfel på kontoret eller hos din leverantör.

Om du når t.ex. den ena men inte den andra kan det vara något tillfälligt problem med just den funktionen i rCloud.

Kontakta i så fall HelpDesk så försöker vi lösa det så fort det bara går.

Om du når andra ställen (Aftonbladet t.ex.) men inte våra tjänster finns det två alternativ.
Antingen är det tyvärr någon tillfällig störning hos oss eller en störning på vägen dit eller en störning hos er internetleverantör med hur de skickar trafik till oss och hur de hittar oss (t.ex. DNS eller routingfel)

Tips: Ibland är det jättesvårt att veta vilket av dem det är men på vår hemsida , Facebook och Twitter brukar vi ha driftsinformation om det är något som trasslar i våra molntjänster

 

Prova att logga in med ditt användarnamn och lösenord

Om allt fungerar så långt att du når t.ex. web inloggningarna är det dags att kolla du har rätt användarnamn och lösenord.
Prova starta dina program i rCloud (vanligen finns de under Start/Program/rCloud Office som ikoner och har oftast t.ex. tillägget –rCloud för programmet t.ex. ”Microsoft Office Word 2007 – rCloud” )

Om du skrivit in fel användarnamn eller lösenord så kommer det att stå så i klartext.

Tips: Klicka på ”Använd ett annat konto” och skriv in de uppgifter du fått i ditt välkomstmail. I 99% av fallen är det din mailadress som också är ditt användarnamn.

Om du ser att programmet startar (“Starting Remote App”) men inget händer, klicka på knappen ”Detaljer” och se vilket felmeddelande som finns på skärmen.

Ibland kan det vara lösenordet eller ni sagt upp ert avtal med Red Cloud IT och kontot har inaktiverats .
Skriv upp felmeddelandet och ring HelpDesk på  08 55 11 86 66

Står det t.ex. “Wrong username or password” har du troligen skrivit in fel användarnamn och lösenord .

Om det står “Account has been disabled” betyder det att ditt konto har spärrats av någon anledning.

Tips: Tänk också på att lösenordet är känsligt för stora och små bokstäver

 

Om ditt användarnamn och lösenord är rätt men ändå …

Om du är helt säker på att skriver in rätt lösenord men ändå inte kan logga in, dubbelkolla att ditt tangentbord verkligen skriver rätt tecken . Öppna t.ex. anteckningar och skriv in lösenordet manuellt och kontrollera att det blir rätt tecken . Vi rekommenderar också att man inte använder sig sk KLIPPA och KLISTRA för lösenord då det är lätt hänt att sdet slicker med ett mellanslag t.ex.
Om du t.ex. har en laptop kan det hända du råkat trycka ner FN tangenten som gör att vissa bokstäver blir till siffror istället som ett s.k. numpad eller det kan vara någon tangent som är trasig helt enkelt.

Om du får felsvaret “Det angivna användarnamnet finns inte” kan det bero på att du sparat dina inloggningsuppgifter i rCloud programs ikonen med din mailadress istället för rcasp\********* . Det har hänt ibland att Windows av någon anledning inte förstår den inloggningen .
I så fall, starta ”Anslutning till fjärrskrivbord”, och välj “Ta bort” och starta rCloud programmet igen så du kan skriva in dina användaruppgifter på nytt.

Några andra felsvar som kan dyka upp “Programmet startade inte på fjärrdatorn”

Det här kan bero på ett par olika saker, antingen har du som användare inte rättigheter att starta det programmet dvs du har inte beställt det från rCloud eller det har hänt något centralt i rCloud miljön som måste åtgärdas av vår HelpDesk. Oavsett vilket, ring eller maila HelpDesk så ska vi försöka lösa det så fort som möjligt.

Det här en fråga som måste lösas på rCloud sidan och har inget med din lokala dator att göra.
Ibland kan det också behövas installeras om ikonerna för rCloud av en mängd olika orsaker.

4. Skrivare
Vad gäller skrivare, se till att ha de senaste drivrutinerna för din skrivare installerade. Ibland har vi märkt att skrivare som är ansluta över USB och inte nätverk kan ha problem med att skriva ut från rCloud. Tyvärr är det här ett problem vi inte kan lösa utan det ligger i samspelet mellan skrivaren och Windows . Kontakta HelpDesk så ska vi i vart fall försöka hjälpa er så gott vi kan.
Tips: Kontrollera att du kan skriva ut lokalt först. Kontrollera sedan att du ser din skrivare bland de skrivare som dyker upp i rCloud (den heter som din lokala skrivare men med tillägget – /Redirected)

 

 

Självklart. Vi använder Teamviewer och den finns att ladda ner här eller klicka på den ikon som gäller ditt operativsystem nedan

Teamviewer for Windows              Teamviwer fro MAC OS             Teamviwer for Android            Teamviwer for Apple

Installera den så kan vi ta över din dator på ett säkert sätt och hjälpa till med vad det nu kan vara.

Vi kommer behöva ditt ID och det lösenordet som genereras automatiskt.

Ibland får program något fel och kan hamna i något läge som känns som att det “hängt” sig.

Det finns lite olika saker att göra här och här är några tips

Börja med att kolla det inte ligger någon dialogruta bakom programmet. För att växla mellan program och få fram såna rutoe, klicka i fönstret där programmet hängt sig och tryck på CTRL + TAB och se om du får fram dialogrutan.

Om det inte är någon dialogrutan kanske du vill prova logga ur din session och börja om . Gör då så här

Klicka på rutan där programmet hängt sig och tryc ´k CTRL + ALT + END och välj “Logga ur”

Load More

För att kontakta Red Cloud IT Helpdesk

Telefon – 08 55 11 86 66

eller skicka mail till helpdesk@redcloud.se