molntjänster för företag och föreningar

rCloud Office Installationer, Helpdesk och Support


Vi tycker det ska vara enkelt att installera rCloud Office!

Klicka på en av knapparna nedan och följ bara instruktionerna

4. Felsökning och felmeddelanden

Det finns en del inställningar som med fördel kan göras lokal i din Windows dator. En del av dem är lite mer avancerade att göra manuellt så vi har skapat rCloud Office Toolbox for Windows men här nedan är de manuella stegen för nätverkshantering/optimerong om du vill göra dem själv.

  1. Öppna en kommandoprompt som administratör
  2. Kör följande kommandon
    1. netsh int tcp set global chimney=disabled
      netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled
      netsh interface tcp set heuristics disabled”
      netsh int tcp set supplemental custom congestionprovider = ctcp

      För att slå av IPv6 gäller följande kommandon

    2. netsh interface teredo set state disabled
      netsh interface ipv6 6to4 set state state=disabled undoonstop=disabled
      netsh interface ipv6 isatap set state state=disabled

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Det här kan bero på många olika saker. Här är några enkla steg att kika på för att felsöka.

 

  1. Kontrollera att du har en fungerande en internetanslutning . Prova att surfa t.ex. till http://www.redcloud.se
    Om det inte fungerar, prova starta om din dator och prova starta om modemet.
  2. Om din anslutning är OK kan du testa surfa till ett par olika “kontrollpunkter” hos oss .Testa t.ex. http://mail.rcloud.se och http://portal.rcloud.se. Om du når dem så kommer du fram till våra servrar och våra serverhallar.
  3. Om du har problem att starta just ett program men når andra saker hos oss kan det vara så att din IP adress blivit utelåst p.g.a för många felaktiga inloggningar mot just den servern där dina program ligger.
    Vi har en del extra intrångsskydd på plats för er säkerhet och de reagerar på bl.a. för många felaktiga inloggningar från ett och samma ställe.
    Om du tror att det är det som kan ha hänt, surfa först till https://www.whatsmyip.org och skriv upp IP adressen högst upp i fönstret. Ta sedan kontakt med oss på Helpdesk så hjälper vi dig med att låsa upp din IP adress igen.
  4. Här är också en felsökningsguide för rCloud Office med lite fler tips

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du får ett meddelande som i bilden om att dina autentiseringsuppgifter inte fungerade mot Red Cloud IT rCloud Office som på bilden

Det här kan bero på många olika saker men här är en snabb guide för att testa igenom vad som kan vara fel.

  1. Testa med att klicka på knappen Fler alternativ och välj att Logga in med ett annat konto. Skriv sedan in dina inloggningsuppgifter du fått i din e-post med instruktionerna.
  2.  Kontrollera att ditt tangentbord fungerar korrekt (öppna t.ex. Anteckningar och kontrollera att det du skriver in verkligen är de siffror och bokstäver du förväntar dig). På en laptop t.ex.kan man ha råkat trycka så NUMPAD är aktiverat o.s.v.
  3. Om du lagt ikonerna för rCloud Office bland konerna i Start eller på Skrivbordet händer det ibland att de slutar fungera utan någon vettig förklaring tyvärr. Ta bort ikonen från de platserna och starta programmen via programgruppen Red Cloud IT rCloud Office (Windows 8, Windows 10)
  4. Testa installera om programmen
    1. Starta Kontrollpanelen, Leta upp ikonen RemoteApp och Fjärrskrivbordsanslutningar
    2. Klicka på knappen “Ta bort” för Red Cloud IT rCLoud Office
    3. Lägg sedan till programmen igen enligt instruktionerna du fått

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Det här kan hända om t.ex. lagt @ rCloud-ikoner i startmenyn på t.ex. Windows 10.
Gör så här för att lösa problemet.

Ta bort ikonen från startmenyn och start programmet från den vanliga programgruppen istället (Start – Alla Program – “Red cloud IT rCloud Office”)

Om felet kvarstår kanske du behöver göra en ominstallation eller prova att uppdatera våra ikoner:

    1. Uppdatera ikoner
      1. Starta kontrollpanelen
      2. Leta ikonen RemoteAPP och Fjärrskrivbord
      3. Klicka på “Egenskaper” på Red Cloud iT rCloud Office
      4. Klicka på Uppdatera och låt det uppdatera klart
      5. Stäng ner kontrollpanelen och testa igen

 

2. Installera om
Starta kontrollpanelen  (om du får ett felmeddelande t.ex om att det redan finns installerat)

1. Leta ikonen RemoteAPP och Fjärrskrivbord
2.Klicka på “Ta bort” nere till höger på Red Cloud iT rCloud Office
3. Stäng kontrollpanelen
4. Välj sen nedanför vad du vill göra (Installera för Windows, MAC os.s.v )

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Felmeddelandet “Windows cannot start the RemoteApp program. The following RemoteApp program is not in the list of authorized programs” inträffar vi ett par olika scenarior.

Det ena är att de små filer som talar vilket program du försöker starta i rCloud kan ha blivit skadade eller de innehåller gammal information.

Vanligen uppdateras de automatiskt i bakgrunden men ibland kanske man måste göra det manuellt för att fräscha upp informationen.

Det enklaste sättet är att
1. öppna kontrollpanelen,
2. leta upp ikonen “RemoteApp och Fjärrskrivbordsanslutningar”
3. Klicka på egenskapoer för Red Cloud IT rCloud Office” och kliska på “Uppdatera”.
Nu ska det vara klart.

Om du inte hittar Red Cloud IT rCloud Office behöver du kanske installera om den genom att klicka här

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Javisst . Klicka här för att komma till den

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Självklart. Vi använder Teamviewer och den finns att ladda ner här

Installera den så kan vi ta över din dator på ett säkert sätt och hjälpa till med vad det nu kan vara.

Vi kommer behöva ditt ID och det lösenordet som genereras automatiskt.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ibland får program något fel och kan hamna i något läge som känns som att det “hängt” sig.

Det finns lite olika saker att göra här och här är några tips

Börja med att kolla det inte ligger någon dialogruta bakom programmet. För att växla mellan program och få fram såna rutoe, klicka i fönstret där programmet hängt sig och tryck på CTRL + TAB och se om du får fram dialogrutan.

Om det inte är någon dialogrutan kanske du vill prova logga ur din session och börja om . Gör då så här

Klicka på rutan där programmet hängt sig och tryc ´k CTRL + ALT + END och välj “Logga ur”

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Load More

För att kontakta Red Cloud IT Helpdesk

Telefon – 08 55 11 86 66

eller skicka mail till helpdesk@redcloud.s