Arkiv: FAQs


Inloggningar är personliga och rent tekniskt fungerar det så här. Om en användare loggar in med t.ex. kalle.svensson@företaget.se och startar ett program så startar han en s.k session mot rCloud. Om en annan person på företaget (eller var som helst) samtidigt startar ett program i rCloud med samma användarnamn och lösenord kommer användare nummer två att ta över den sessionen (och den första användare får ett felmeddelande […]

2.6 rCloud Office och delade användare


I dagarna har vi satt upp en ny serviceportal där du kan t.ex beställa användare, beställa borttagning av användare , lägga ärenden som felanmälan o.s.v Du når den enklast genom http://servicedesk.rcloud.se  Du kan även logga in direkt nedan Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss) […]

En ny servicdesk för rCloud Office – Beställa nya användare, ...




Det finns ett antal gratis e-posttjänster som t.ex @hotmail och @gmail och många många fler. Hur de hanteras har vi ingen kontroll över och det finns egentligen ingen motpart för oss att kontakta mer än webbformulär och hoppas på det bästa. Upplever ni problem att skicka till den typen av adresser rekommenderar vi att ni försöker nå mottagaren på andra e-postadresser om det är akut. Generellt sett […]

Fel: Kan inte skicka e-post till t.ex @Hotmail., @Yahoo,@ Live, ...


Du kan använda båda molntjänsterna. Ha dock i åtanke att allt data som ni skickar ich lagrar i Office 365 inte hanteras av Red Cloud IT. Support på Office 365 hanteras av er återförsäljare. För att Office 365 ska fungera i vår miljö krävs ni har en licens som är minst Office 365 Business Premium (eller E3). För frågor kring det, kontakta er återförsäljare.  Teamsmöten och e-post […]

Office 365. Microsoft Teams, Skype och sånt? Hur fungerar det ...


Efter uppdatering av Windows 10 till 1803 (vanligen efter April 2018) har en del användare märkt att man helt plötsligt får en extra inloggning till rCloud Office programmen. Buggen kan dock tyvärr uppstå när som helst Vanligen startas ju programmen i rCloud automatiskt och beter sig som om de vore lokalt installerade fast de ligger i vårt moln. Bilden ser ut så här om man råkar ut […]

Fel: Anslutningen frågar efter användarnamn och lösenord med grönt skrivbord?



Det här kan bero på många saker men brukar vara lätt att fixa. Windows: Testa först med att uppdatera ikonerna från kontrollpanelen. Starta kontrollpanelen och leta upp ikonen RemoteAPP-och Fjärrskrivbordsanslutningar Klicka på knappen Egenskaper för Red Cloud IT rCloud Office och klicka på knappen Uppdatera Nu ska ikonerna komma tillbaka .. Det står också hur många program du har tillgängliga. Om det står 0 program tillgängliga kan […]

Fel: Ikonerna saknas eller fungerar inte


Windows 10 är ett väldigt populärt operativsystem hos många av våra användare och för dem av våra kunder som har sin e-posthantering hos oss på Red Cloud vill vi visa hur man enkelt kan sätta upp och använda den inbyggda, gratis e-postklienten som kommer med operativsystemet. Det finns även en inbyggd e-postklient i MAC som man kan användas.   Starta programmet via ikonen e-post genom att klicka […]

3.4 Använda Windows 10 e-post klient för e-post i rCloud




Den här sidan beskriver hur du sätter upp din mobiltelefon med några manuella ingrepp. Det går även att automatisera och förenkla ännu mer för hela ert företag eller förening. Läs mer om hur man gör det här Sätta upp mobiltelefon / surfplattor mot mail Upgifterna du behöver är Server = exchange.rcasp.se Din mailadress är ditt användarnamn Ditt lösenord som du fått i ditt välkomstmail från oss Konfigurera […]

3.1 Sätta upp e-post i mobiltelefon mot rCloud Office