Vi tycker att det ska vara så enkelt som möjligt att installera ikoner för att nå sina program och data i rCloud.
Det enklaste sättet är att klicka på knappen ”rCloud Office Helpdesk och Support” på vår hemsida, klicka i menyn till vänster på vad man vill göra. Valet högst upp t.ex (”Installera rCloud för Windows 7, 8, 10”) t.ex innebär man startar ett enkelt script där man bara fyller i sin e-postadress och lösenord i rCloud och klickar ok så är installationen klar. Programgruppen Red Cloud IT rCloud Office skapas automatiskt bland dina vanliga program under Start knappen och startas precis som vilket lokalt program som helst.
Det kan knappast bli enklare?
En del av våra kunder vill dock lägga till ikoner via kontrollpanelen lokalt och vi har fått frågan hur de kan använda sin egna e-postadress som användarnamn även där (utan att behöva fylla i URL till https://tsgw.rcasp.se/rdweb/feed/webfeed.aspx i första skedet)
Pst. Det går dock att skriva vilken e-postadress som helst som hör till rCloud.se domänen t.ex. skriv bara q@rcloud.se så fylls URL i automatiskt för dig.
Om ni ändå vill ha just era användares e-postadress i URL fältet så krävs ett litet ingrepp i er externa DNS.
Den automatiseringen bygger på ett s.k. TXT record i er DNS och ser ut så här
_msradc
https://tsgw.rcasp.se/rdweb/feed/webfeed.aspx
Ni behöver alltså skapa ett TXT record i er DNS hos t.ex. One.com, Loopia eller var ni har er externa DNS med innehållet https://tsgw.rcasp.se/rdweb/feed/webfeed.aspx
Naturligtvis kan vi hjälpa er med att sätta upp det så det blir rätt.
När detta är gjort kommer ni kunna gå in i kontrollpanelen, klicka på RemoteApp och Fjärrskrivbord, klicka på Lägg till anslutning och i fältet ”URL/epost” skriva in er egen e-postadress för att datorn automatiskt ska hitta webfeed för rCloud Office och ikonerna skapas automatiskt som vanligt.