Vanliga frågor och svar (FAQ)


Här publicerar vi svaren på några av de vanligaste frågorna vi får till Helpdesk

 

Kom igång: Hur startar jag era program när jag installerat?

Efter du installerat ikonerna vill du såklart börja använda dem.

Programmen hamnar under din vanliga start meny , precis som om du installerat ett program lokalt.

Klicka på Start knappen, expandera ut Alla Program och leta efter programgruppen Red Cloud IT rCloud Office (Windows 10).I
Windows 7 hamnar programmen under Alla Program\RemoteApp och Fjärrskrivbord\Red Cloud iT rCloud Office
Windows 8 kan du söka på “@ rCloud” så ska du får upp dem.
Windows XP skapas en egen programgrupp som heter rCloud Office

 

Första gången kommer du få en fråga om du litar på den här datorn. Anledningen till det är att du får med dig lokala resurser (hårddiskar o.s.v) till r@Cloud. KOntrollera att certifikatet ser ok ut (det ska vara utfärdat till *.rcasp.se) och klicka sedan i rutan “Fråga inte om certfikat för den här servern igen” så slipper du klicka OK varje gång du startar ett program i rCloud

Om du vill ha ikoner på skrivbordet / start-fältet o.s.v så är det lite i olika handhavande beroende på WIndows version . Testa med att högerklicka på ikonerna och se vilka val du har, eller test att ta tag i ikonerna och dra och släpp dem dit du vill ha dem,

Eftersom vi försöker efterlikna det våra kunder är vana med d.v.s hur man t.ex. startar ett program vi start-menyn så kan det ibland bli svårt att märka skillnaden.

Enklaste sättet att se om du kör ett program i rCloud är att det finns en lite vit “ikon” över programikonen nere i aktivitetsfältet. Om du ser den så kör du troligen i rCloud.

Kan jag köra rCloud Office även hemma eller på andra enheter ?

Javisst. Du kan installera ikonerna på vilka enheter du vill. Följ bara instruktionerna för det operativ du behöver installera på .

Användarnamn och lösenord är detsamma överallt. Det centrala är inte vilken enhet du använder. Det centrala är du. Vi vill du ska kunna arbeta med dina program och ditt data, oavsett var du är. Hemma, på jobbet, sommarstugan eller på semester.

På grannens dator, iPad eller din egen PC. Det spelar ingen roll helt enkelt.

Vad är mitt användarnamn och lösenord?

Vår standard är att ditt användarnamn är din e-postadress.
Lösenordet har du fått i ett e-postmeddelande från helpdesk@redcloud.se (Red Cloud IT Helpdesk) och naturligtvis rekommenderar vi att du själv byter det till något annat.
Lösenorden måste bestå av minst 8 tecken varav 1 VERSAL, gemener, och siffror. t.ex’ recloud1 är inte ett giltigt lösenord medans Redcloud1 är det.

I alla våra system gäller samma standard för användarnamn och lösenord d.v.s oavsett om du ska sätta upp e-post, hämta filer, köra program, logga in över webportaler o.s.v. så är användarnamnet och lösenordet alltid detsamma.

Hur byter jag lösenord i rCloud Office?

Det finns två sätt att byta lösenordet, antingen öppnar du en webläsare och surfar till http://password.rcloud.se där du skriver in ditt nuvarande lösenord och det nya.

 

Det andra sättet är att starta ett program i rCloud från programgruppen Red Cloud IT rCloud Office  (t.ex. Dokument@ rCloud) och trycka CTRL + ALT + END och välja “Change password / Byt Lösenord

Vad betyder de olika enheterna i rCloud ? G:\ Z:\ o.s.v ?

När du startar t.ex. “Dokument @ rCloud” och klicka på “Computer” så kommer det dyka upp några enheter i listan med några ikoner.

molntjänster windows XP

G:\ är den gemensamma arbetsytan ert företag har där ni kan dela filer med varandra. Den heter också oftast något i stil med Företagets Gemensamma @ rCloud

Z:\ är din egen hemkatalog som bara du själv kan se. Den heter vanligen något i stil med ditt Förnamn Efternamn @ rCloud

Om du loggar in mot webbgränssnittet för filhantering d.v.s  http://files.rcloud.se så är det just din Z:\ som du ser i det webfönstret.

Om du ser en enhet med bokstaven R:\ så pekar den mot din lokala dator och en katalog på den

i Windows ska den peka på Mina Dokument\rCloud Office  (om du använt rCloud Office Toolbox for Windows
i MAC pekar den mot din /HOME
I Android pekar den mot din /Downloads

Enheterna nedanför är din lokal enhet. Det står lite olika beroende på vad för operativ du använder .
Alla adresseras dock med \\tsclient

Hur importerar jag mina gamla mail och kalenderposter i min nya Outlook i rCloud?

Starta Outlook i rCloud
Klicka högst upp till vänster i Outlook och leta upp upp valet Öppna och klicka på knappen ”Importera”

Välj där det står Importera från fil.

Leta upp backup-filen f(.PST du laddat upp ) från din  Z:   (Z:\ är alltid din egen privata hemkatalog d.v.s bara du kan se den)

Markera filen och välj ut det du vill importera (rent tekniskt sett går det importera allt men det kanske är ett bra tillfälle städa upp ? De gamla sakerna finns ju kvar i backup filen och i standard kan din nya brevlåda vara max 2 GB stor )

Markera t.ex. Kalender (eller kontakter eller vad det nu är du vill importera ) i nästa ruta och klicka nästa .
Nu kommer importen att köras igång och era kalenderinlägg kommer importeras till rCloud mailen och bli synliga även i mobiltelefon, webmail och i kalendern i Outlook rCloud.

Här är en länk som beskriver i stora drag vilka steg som göras (skillnaden är att de importerar hela filen men det går som sagt att bara importera delar genom att expandera ut ”trädet” i filen och välja ut bara det man vill ha som t.ex kalender)

https://support.office.com/sv-se/article/importera-e-post-kontakter-och-kalender-från-en-outlook-pst-fil-431a8e9a-f99f-4d5f-ae48-ded54b3440ac

Vad gör jag om ett program hängt sig i rCloud ?

Ibland får program något fel och kan hamna i något läge som känns som att det “hängt” sig.

Det finns lite olika saker att göra här och här är några tips

Börja med att kolla det inte ligger någon dialogruta bakom programmet. För att växla mellan program och få fram såna rutoe, klicka i fönstret där programmet hängt sig och tryck på CTRL + TAB och se om du får fram dialogrutan.

Om det inte är någon dialogrutan kanske du vill prova logga ur din session och börja om . Gör då så här

Klicka på rutan där programmet hängt sig och tryc ´k CTRL + ALT + END och välj “Logga ur”

Hur kopierar jag filer till och från min lokala enhet ? (PC / MAC o.s.v. )

Metod 1

För att kopiera filer till någon katalog i rCloud från din lokal enhet markerar du filen lokalt, kopierar (antingen med att trycka CTRL +C eller högerklicka och väljer “Kopiera”) , markera sedan katalogen du villklistra in filutforskaren “Dokument @ rCloud” och klicka CTRL +V eller högerklicka och välj “Klistra in”.  För att kopiera ne en fil till din lokal enhet gör du det omvänt.

Om du använder en MAC  så torde du ha en ikon i rCloud som heter R:\ som pekar på din lokala /home katalog från vilken du kan dra och släppa filer direkt. För Windows finns också möjligheten att få det och där rekommenderar vi att ni tittar på rCloud Office Toolbox for Windows eller ringer oss på Helpdesk så hjälper vi er  sätta upp det . Tricket är att din lokala (Windows)dator måste ha en enhet med bokstaven R:\ för att den ska dyka upp som en egen enhet i “Dokument @ rCloud”. Då kan du t.ex. högerklicka på en fil elelr katalog och välja “Skicka till ” och från den listan välja just R:\ så skickas det automatiskt ner till din lokala dator

 

Det går även att “mappa upp” sin hemkatalog i rCloud som en lokal enhet på sin dator. Läs mer om det här . Det här är också det sättet vi rekommenderar om man behöver kopiera upp eller ner större filer.

Hjälp. Jag råkade radera en fil. Jag råkade spara ner med fel data. Vad gör jag nu ?

Lugn bara lugn.

Vanligen kan du inte tappa mer än timmes jobb, även om du råkat spara över en jätteviktig offert du jobbat med i månader med din privata inköpslista för helgen ..

Öppna programmet “Dokument @ rCloud” d.v.s filhanteraren för rCloud, leta upp katalogen där du råkade radera fjlen (eller spara ner fel) och högerklicka på den. (t.ex. G:\ )

Här finns ett val som heter “Restore previous versions” .Här finns sk snapshots (som egentligen är ögonblicksbilder av filerna) med en timmes mellanrum c:A 3-4 dagar bakåt.

Gå in i den snapshot du vill återställa filen från genom att klicka på “Open”.

Leta upp filen , markera den , tryck CTRL + C för att kopiera ut den, markera katalogen dit vill lägga den och tryck CTRL + V.

Klart.

 

Kan vi dela på en inloggning för flera användare ?

Nej. Inloggningar är personliga och rent tekniskt fungerar det så här.

Om en användare loggar in med t.ex. kalle.svensson@företaget.se och startar ett program så startar han en s.k session mot rCloud.

Om en annan person på företaget (eller var som helst) samtidigt startar ett program i rCloud med samma användarnamn och lösenord kommer användare nummer två att ta över den sessionen (och den första användare får ett felmeddelande om att någon annan loggat in och tagit över sessionen).

Det är såklart både svårjobbat att behöva kontrollera om någon använder just den inloggningen och man ska även ha i åtanke att varje inloggning har en egen privat hemkatalog (Z:\) där det kan ligga privata och känsliga dokument som man kanske inte vill dela med sig av.

Det går dock utmärkt att dela på en lokal Windows dator med flera användare i rCloud. Läs mer om det här

 

 

Hur lägger vi till / tar bort användare ?

För att lägga till nya användare eller ta bort i rCloud skickar ni helt enkelt ett mail till oss på Helpdesk. Av förståelioga skäl ntar vi inte bort elelr lägger till användare utan en skrifllig beställning, både för er och vår säkerhet.

Vissa av våra kunder har även en egen programvara för att lägga till nya användare utan att behöva kontakta oss.

Vill ni ha tillgång till det programmet, skicka oss ett mail så fixar vi det

Vi behöver uppdatera något av våra program t.ex. Visma, Rebus eller FLEX ? Hur fungerar det ?

Skicka oss ett mail tilll Helpdesk med vilket program ni vill uppdatera och och eventuella inloggningar vi kan tänkas behöva.

Inloggningar kan vara t.ex. i ert system hos oss (som admin om vi behöver det ) eller till en extern kundportal där vi kan hämta installationsprogram.

 

rCloud Office inkluderar plattformsoberoende cloud access, drift, antivirus i molnet, backuper, generationshantering, intrångshanatering och tillgång till helpdesk.
Uppdatering, felhantering och felsökning av kundprogram faktureras per uppgraderingstillfälle och programvara.
Vid support av tredjeparts-programvaror d.v.s inställningar, hantering o.s.v i t.ex. Visma eller FLEX hänvisar vi i första hand till respektive leverantörens egen support.
Minimifakturering vid uppgraderingar och felsökning är 1 timme.
* Uppgraderingar helger och kvällstid kan debiteras med faktor 1,5 för kvällstid och faktor 2 för helger och nätter.
Red Cloud IT är ett renodlat molntjänstföretag.
För IT support, infrastruktur, IT säkerhet och andra IT relaterade frågor hänvisar vi till JufCorp AB.

Hur beställer vi fler program eller ändrar på program för en användare ?

Skicka oss ett mail till Helpdesk så löser vi det.

Vår idé ar att användare bara ska se de program de behöver och att ni som företag betalar för det ni använder. En användare kan t.ex. behöva hela Microsoft Office och Visma och något annat medans en annan användare bara behöver bara Microsoft Office eller kanske t.ex. bara Tidsstämplingen från FLEX. NI betalar alltså olika per användare  berodende på vilka program de har tillgång till helt enkelt

Vårt företag behöver en tjänst för att lagra filer som t.ex Dropbox. Kan ni hjälpa oss ?

Nja.

Vi har en lite annan syn på vad molntjänster ska vara. Vi tror fullt och fast på att bara lagra filer egentligen inte är så användbart.

Vi utvecklar vårt resonemang lite mer här . Behöver ni bara molnlagring finns det andra som gör det som sin affärsidé eller ni kanske vill ha hjälp att bygga en egen in-house lösning.

Kontakta gärna i så fall JufCorp AB för fortsatta diskussioner

Vi behöver en scanner att skicka e-post med via er. Går det ?

Måste vi flytta alla våra program och data till rCloud ?

Nej. Absolut inte,

Ni kan t.ex. fortsätta ha er e-post var ni vill, fortsätta använda era leverantörer av IT, behålla era filer lokalt o.s.v.
Ni kan flytta allt till oss om ni vill men ni kan även flytta bara enskilda program och göra dem tillgängliga som molntjänster. Vi är flexibla och har inga krav på helhetsåtaganden.

Kan inte ansluta till rCloud

Det här kan bero på många olika saker. Här är några enkla steg att kika på för att felsöka.

 

  1. Kontrollera att du har en fungerande en internetanslutning . Prova att surfa t.ex. till http://www.redcloud.se
    Om det inte fungerar, prova starta om din dator och prova starta om modemet.
  2. Om din anslutning är OK kan du testa surfa till ett par olika “kontrollpunkter” hos oss .Testa t.ex. http://mail.rcloud.se och http://portal.rcloud.se. Om du når dem så kommer du fram till våra servrar och våra serverhallar.
  3. Om du har problem att starta just ett program men når andra saker hos oss kan det vara så att din IP adress blivit utelåst p.g.a för många felaktiga inloggningar mot just den servern där dina program ligger.
    Vi har en del extra intrångsskydd på plats för er säkerhet och de reagerar på bl.a. för många felaktiga inloggningar från ett och samma ställe.
    Om du tror att det är det som kan ha hänt, surfa först till https://www.whatsmyip.org och skriv upp IP adressen högst upp i fönstret. Ta sedan kontakt med oss på Helpdesk så hjälper vi dig med att låsa upp din IP adress igen.
  4. Här är också en felsökningsguide för rCloud Office med lite fler tips

Har ni en felsökningsguide för allmänna fel ?

Felmeddelande: Ogiltg anslutningsfil

Det här kan hända om t.ex. lagt @ rCloud-ikoner i startmenyn på t.ex. Windows 10.
Gör så här för att lösa problemet.

Ta bort ikonen från startmenyn och start programmet från den vanliga programgruppen istället (Start – Alla Program – “Red cloud IT rCloud Office”)

Om felet kvarstår kanske du behöver göra en ominstallation eller prova att uppdatera våra ikoner:

    1. Uppdatera ikoner
      1. Starta kontrollpanelen
      2. Leta ikonen RemoteAPP och Fjärrskrivbord
      3. Klicka på “Egenskaper” på Red Cloud iT rCloud Office
      4. Klicka på Uppdatera och låt det uppdatera klart
      5. Stäng ner kontrollpanelen och testa igen

 

2. Installera om
Starta kontrollpanelen  (om du får ett felmeddelande t.ex om att det redan finns installerat)

1. Leta ikonen RemoteAPP och Fjärrskrivbord
2.Klicka på “Ta bort” nere till höger på Red Cloud iT rCloud Office
3. Stäng kontrollpanelen
4. Välj sen nedanför vad du vill göra (Installera för Windows, MAC os.s.v )

 

Avancerat: Lokala nätverksinställningar i Windows

Det finns en del inställningar som med fördel kan göras lokal i din Windows dator. En del av dem är lite mer avancerade att göra manuellt så vi har skapat rCloud Office Toolbox for Windows men här nedan är de manuella stegen för nätverkshantering/optimerong om du vill göra dem själv.

  1. Öppna en kommandoprompt som administratör
  2. Kör följande kommandon
    1. netsh int tcp set global chimney=disabled
      netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled
      netsh interface tcp set heuristics disabled”
      netsh int tcp set supplemental custom congestionprovider = ctcp

      För att slå av IPv6 gäller följande kommandon

    2. netsh interface teredo set state disabled
      netsh interface ipv6 6to4 set state state=disabled undoonstop=disabled
      netsh interface ipv6 isatap set state state=disabled

Kan ni hjälpa mig genom att ta över min dator ?

Vi är en ideell förening. Har ni molntjänster för oss ?

Att bli kund / avtal / uppsägningar? Var hittar jag information om det ?

Här är några länkar kring såna frågor :

Våra avtal är inga långa bindande avtal, vi tillämpar två månader uppsägning för att ge både er och oss tid att förbereda en flytt.

Att bli kund: En teknisk checklista
Uppsägning En teknisk checklista

Vi fakturerar allt i efterskott månadsvis.

Vid förseningar av betalningar tillämpar vi följande:

Om fakturan inte betalats i tid skickar vi en påminnelse efter c:a 10 dagar. Här händer inget annat rent tekniskt.

Om påminnelsen inte betalas skickar vi en ny efter ytterligare c:a 10 dagar OCH vi begränsar möjligheten för era användare att logga in mellan 17:00 – 08:00 vardagar och lördag söndag. Det betyder alltså att under de tiderna kan inga av era användare nå sina program eller sitt data eller sin e-post.

Om även den påminnelsen förfaller stoppar vi tillgången helt för alla era användare och vidtar lämpliga åtgärder.
Vid nedstängda konton och uteblivna betalningar förbehåller vi oss rätten att radera allt ert data från våra system.