remote desktop tappar användarnamn och lösenord efetr uppdatering till Windows 10 1803

Efter uppdatering till Windows 1803 försvinner användarnamn och lösenord vid inloggning till rCloud dvs man måste ange inloggning igen


molntjänster för företag och föreningar från Red Cloud IT

Efter uppdatering av Windows 10 till 1803 (vanligen efter April 2018) har en del användare märkt att man helt plötsligt får en extra inloggning till rCloud Office programmen.
Vanligen startas ju programmen i rCloud automatiskt och beter sig som om de vore lokalt installerade fast de ligger i vårt moln.

 

 

Bilden ser ut så här om man råkar ut för den buggen

remote desktop tappar användarnamn och lösenord efter uppdatering till Windows 10 1803

 

För att lösa problemet och få igång rCloud Office som vanligt , följ de här stegen.

 

  • 1. Starta Anslutning till fjärrskrivbord ( Remote Desktop Connection )
  • 2. Skirv in” tsgw.rcasp.se” (kontrollera även om ni har anvädnarnamn och lösenord sparade för ts001.rcasp.se, ts002.rcasp.se eller sharepioint.rcasp.se)
  • 3. Välj att radera inloggningsuppgifterna nedanför dvs klicka på den blå texten “ta bort”
  • 4. Starta sedan ett rCloud program och skriv in användarnamn och lösenord och klicka i Spara (om ni inte vill skriva in lösenordet varje gång ni startar några program i rCloud Office dvs) 

 

På det sättet ”uppdateras” uppgifterna i Windows lokalt och allt fungerar normalt som innan.