FAQ Category: 4. Felsökning och felmeddelanden

Här försöker vi samla några av de vanligaste felen som kan inträffa med rCloud Offfice


authentication error 0x607
Det har hänt bara en gång hos oss men vi ville ändå publicera det tifall du som kund råkar ut för det här felet. När du förösker starta ett av din aprogram i rCloud och får ett felmeddelande med det felemeddlandet som är nedan Det här är en sak som vi Helpdesk måste göra på vår sida för att lösa. Du som anävndare kan alltså inte lösa […]

Avancerat : Autentiseringsfel 0x607


svnesk molntjänst Teams
Alla är vi olika, en del vill att Teams startar så for man loggar in och andra tycker det bara är irriterande. För de av våra kunder som kör t.ex. Office 365 i vår molntjänst så dyker Teans upp per automatik. Det går dock att slå av autostart ganska enkelt. Logga in i Teams , klicka sedan på de tre prickarna till vänster om ditt namn, väl […]

Hindra Microsoft Teams från att autostarta


En av våra kunder använder Android surfplattor för att köra b.la. Flex Tidsredovisning i rCloud. rCloud Office får ju era Windows-program att fungera även på iPad, Android, MAC o.s.v. Man upptäckte att tiden i en av deras surfplattor stod fel med hela två timmar. De andra gick dock korrekt. Efter lite funderande kom vi på att det beror på att rCloud Office tillåter en funktion som heter […]

Avancerat : Tidszoner och klocka



rCloud Office små ikoner
Det här kan bero på om du har en enhet med väldigt hög upplösning (t.ex. en laptop som Surface Pro ) och den inte känner av en inställning som heter DPI som hanterar skalandet av upplösningar, För att lösa det här behövs några manuella ingrepp lokalt i din dator som är lite avancerade men inte omöjliga. Vi har försökt förenkla det så mycket det går för dig […]

Avancerat: Ikoner och text i rCloud är jättelitet (DPI settings ...


2020-08-31 Idag ar vi bytt ut våra SSL certifikat. Detta är något som måste göras med jämna mellanrum för att kommunikationen ska vara säker . Enkelt uttryckt gör ett SSL certifikat så att kommunikationen mellan din enhet och våra molntjänster går krypterade och inte kan avlyssnas eller förändras av någon obehörig. Anledningen till att du får frågan är att krypteringsnyckeln har bytts ut och att vår molnjtänst […]

Nytt SSL certifikat / fråga om du litar på den ...


Ibland fungerar Internet och allt annat helt normalt men du kanske saknar rCloud Office ikonerna? Eller några av dem ? Det här felet är inte detsamma som ”Ogiltig anlsutningsfil”  (Klicka på länken för att lösa det felet). Det här kan bero på någon central störning i rCloud eller din lokala dator som behöver uppdatera ikonerna bara. Testa först med att uppdatera ikonerna från kontrollpanelen. Starta kontrollpanelen och […]

Saknar ikoner till mina program / behöver uppdatera ikoner



I dagarna har vi satt upp en ny serviceportal där du kan t.ex beställa användare, beställa borttagning av användare , lägga ärenden som felanmälan o.s.v Du når den enklast genom http://servicedesk.rcloud.se  Du kan även logga in direkt nedan Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss) […]

En ny servicdesk för rCloud Office – Beställa nya användare, ...


Det finns ett antal gratis e-posttjänster som t.ex @hotmail och @gmail och många många fler. Hur de hanteras har vi ingen kontroll över och det finns egentligen ingen motpart för oss att kontakta mer än webbformulär och hoppas på det bästa. Upplever ni problem att skicka till den typen av adresser rekommenderar vi att ni försöker nå mottagaren på andra e-postadresser om det är akut. Generellt sett […]

Fel: Kan inte skicka e-post till t.ex @Hotmail., @Yahoo,@ Live, ...


Efter uppdatering av Windows 10 till 1803 (vanligen efter April 2018) har en del användare märkt att man helt plötsligt får en extra inloggning till rCloud Office programmen. Buggen kan dock tyvärr uppstå när som helst Vanligen startas ju programmen i rCloud automatiskt och beter sig som om de vore lokalt installerade fast de ligger i vårt moln. Bilden ser ut så här om man råkar ut […]

Fel: Anslutningen frågar efter användarnamn och lösenord med grönt skrivbord?



Det här kan bero på många saker men brukar vara lätt att fixa. Windows: Testa först med att uppdatera ikonerna från kontrollpanelen. Starta kontrollpanelen och leta upp ikonen RemoteAPP-och Fjärrskrivbordsanslutningar Klicka på knappen Egenskaper för Red Cloud IT rCloud Office och klicka på knappen Uppdatera Nu ska ikonerna komma tillbaka .. Det står också hur många program du har tillgängliga. Om det står 0 program tillgängliga kan […]

Fel: Ikonerna saknas eller fungerar inte