FAQ Category: 4. Felsökning och felmeddelanden

Här försöker vi samla några av de vanligaste felen som kan inträffa med rCloud Offfice


I dagarna har vi satt upp en ny serviceportal där du kan t.ex beställa användare, beställa borttagning av användare , lägga ärenden som felanmälan o.s.v Du når den enklast genom http://servicedesk.rcloud.se  Du kan även logga in direkt nedan. Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss) […]

En ny servicdesk för rCloud Office – Beställa nya användare, ...


Det finns ett antal gratis e-posttjänster som t.ex @hotmail och @gmail och många många fler. Hur de hanteras har vi ingen kontroll över och det finns egentligen ingen motpart för oss att kontakta mer än webbformulär och hoppas på det bästa. Upplever ni problem att skicka till den typen av adresser rekommenderar vi att ni försöker nå mottagaren på andra e-postadresser om det är akut. Generellt sett […]

Fel: Kan inte skicka e-post till t.ex @Hotmail., @Yahoo,@ Live, ...


Efter uppdatering av Windows 10 till 1803 (vanligen efter April 2018) har en del användare märkt att man helt plötsligt får en extra inloggning till rCloud Office programmen. Buggen kan dock tyvärr uppstå när som helst Vanligen startas ju programmen i rCloud automatiskt och beter sig som om de vore lokalt installerade fast de ligger i vårt moln. Bilden ser ut så här om man råkar ut […]

Fel: Anslutningen frågar efter användarnamn och lösenord med grönt skrivbord?



Det här kan bero på många saker men brukar vara lätt att fixa. Windows: Börja med att uppdatera i kontrollpanelen. Öppna Kontrollpanelen, leta upp ikonen “RemoteApp – och Fjärrsakrivbord” Klicka på Egenskaper för “Red Cloud It rCloud Office” och klicka sedan på “Uppdatera“ Om du saknar “Red Cloud IT rCloud Offce” i kanske du behöver installera om ikonerna. Se punkt 1.1. högst upp på den här sedan […]

Fel: Ikonerna saknas eller fungerar inte



Det finns en del inställningar som med fördel kan göras lokal i din Windows dator. En del av dem är lite mer avancerade att göra manuellt så vi har skapat rCloud Office Toolbox for Windows men här nedan är de manuella stegen för nätverkshantering/optimerong om du vill göra dem själv. Öppna en kommandoprompt som administratör Kör följande kommandon netsh int tcp set global chimney=disabled netsh int tcp […]

Avancerat : Nätverksintällningar i Windows




Felmeddelandet “Windows cannot start the RemoteApp program. The following RemoteApp program is not in the list of authorized programs” inträffar vi ett par olika scenarior. Det ena är att de små filer som talar vilket program du försöker starta i rCloud kan ha blivit skadade eller de innehåller gammal information. Vanligen uppdateras de automatiskt i bakgrunden men ibland kanske man måste göra det manuellt för att fräscha […]

Felmeddelande: Windows cannot start the RemoteApp program. The following RemoteApp ...


Det här kan hända om t.ex. lagt @ rCloud-ikoner i startmenyn på t.ex. Windows 10. Gör så här för att lösa problemet. Ta bort ikonen från startmenyn och start programmet från den vanliga programgruppen istället (Start – Alla Program – “Red cloud IT rCloud Office”) Om felet kvarstår kanske du behöver göra en ominstallation eller prova att uppdatera våra ikoner: Uppdatera ikoner Starta kontrollpanelen Leta ikonen RemoteAPP […]

Felmeddelande: Ogiltig anslutningsfil



Javisst . Klicka här för att komma till den   Felsökning för rCloud Office En felsökningsguide för rCloud Office tjänsterna och lite manualer. rCloud molntjänster är helt beroende av att nätverket fungerar och att du kan komma ut på Internet, Dina program och dina filer finns i Molnet i rCloud och inte i din lokala dator så nätverket är helt enkelt kritiskt och måste fungera för att […]

Har ni en felsökningsguide med steg för steg för rCloud ...