Arkiv: FAQs


Inloggningar är personliga och rent tekniskt fungerar det så här. Om en användare loggar in med t.ex. kalle.svensson@företaget.se och startar ett program så startar han en s.k session mot rCloud. Om en annan person på företaget (eller var som helst) samtidigt startar ett program i rCloud med samma användarnamn och lösenord kommer användare nummer två att ta över den sessionen (och den första användare får ett felmeddelande […]

2.6 rCloud Office och delade användare


I dagarna har vi satt upp en ny serviceportal där du kan t.ex beställa användare, beställa borttagning av användare , lägga ärenden som felanmälan o.s.v Du når den enklast genom http://servicedesk.rcloud.se  Du kan även logga in direkt nedan. Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss) […]

En ny servicdesk för rCloud Office – Beställa nya användare, ...




Det finns ett antal gratis e-posttjänster som t.ex @hotmail och @gmail och många många fler. Hur de hanteras har vi ingen kontroll över och det finns egentligen ingen motpart för oss att kontakta mer än webbformulär och hoppas på det bästa. Upplever ni problem att skicka till den typen av adresser rekommenderar vi att ni försöker nå mottagaren på andra e-postadresser om det är akut. Generellt sett […]

Fel: Kan inte skicka e-post till t.ex @Hotmail., @Yahoo,@ Live, ...


Du kan använda båda molntjänsterna. Teamsmöten och e-post o.s.v hamnar då i din Outlook för Office 365 och all e-post finns hos Microsoft i deras molntjänster medans t.ex du startar dina andra program som vanligt hos oss i rCloud (t.ex. Visma Administration). Om ni valt att även ha er e-post hos oss och vill använda Teams / Skype eller andra mötesprogram så fungerar det också såklart. Det […]

Office 365. Microsoft Teams, Skype och sånt? Hur fungerar det ...


Efter uppdatering av Windows 10 till 1803 (vanligen efter April 2018) har en del användare märkt att man helt plötsligt får en extra inloggning till rCloud Office programmen. Buggen kan dock tyvärr uppstå när som helst Vanligen startas ju programmen i rCloud automatiskt och beter sig som om de vore lokalt installerade fast de ligger i vårt moln. Bilden ser ut så här om man råkar ut […]

Fel: Anslutningen frågar efter användarnamn och lösenord med grönt skrivbord?



Det här kan bero på många saker men brukar vara lätt att fixa. Windows: Börja med att uppdatera i kontrollpanelen. Öppna Kontrollpanelen, leta upp ikonen “RemoteApp – och Fjärrsakrivbord” Klicka på Egenskaper för “Red Cloud It rCloud Office” och klicka sedan på “Uppdatera“ Om du saknar “Red Cloud IT rCloud Offce” i kanske du behöver installera om ikonerna. Se punkt 1.1. högst upp på den här sedan […]

Fel: Ikonerna saknas eller fungerar inte


Windows 10 är ett väldigt populärt operativsystem hos många av våra användare och för dem av våra kunder som har sin e-posthantering hos oss på Red Cloud vill vi visa hur man enkelt kan sätta upp och använda den inbyggda, gratis e-postklienten som kommer med operativsystemet. Det finns även en inbyggd e-postklient i MAC som man kan användas.   Starta programmet via ikonen e-post genom att klicka […]

3.4 Använda Windows 10 e-post klient för e-post i rCloud




Den här sidan beskriver hur du sätter upp din mobiltelefon med några manuella ingrepp. Det går även att automatisera och förenkla ännu mer för hela ert företag eller förening. Läs mer om hur man gör det här Sätta upp mobiltelefon / surfplattor mot mail Upgifterna du behöver är Server = exchange.rcasp.se Din mailadress är ditt användarnamn Ditt lösenord som du fått i ditt välkomstmail från oss Konfigurera […]

3.1 Sätta upp e-post i mobiltelefon mot rCloud Office