Kundservice och support


Här hittar du allt du behöver för att komma igång, felsöka eller få svar på dina frågor.

Du kan kontrollera om vi har någon driftstörning som kan påverka er tjänst hos oss.

Kontrollera driftstatus

 

2. Kom igång

Inloggningar är personliga och rent tekniskt fungerar det så här.

Om en användare loggar in med t.ex. kalle.svensson@företaget.se och startar ett program så startar han en s.k session mot rCloud.

Om en annan person på företaget (eller var som helst) samtidigt startar ett program i rCloud med samma användarnamn och lösenord kommer användare nummer två att ta över den sessionen (och den första användare får ett felmeddelande om att någon annan loggat in och tagit över sessionen).

Det är såklart både svårjobbat att behöva kontrollera om någon använder just den inloggningen och man ska även ha i åtanke att varje inloggning har en egen privat hemkatalog (Z:\) där det kan ligga privata och känsliga dokument som man kanske inte vill dela med sig av.

Det går dock att ha olika inloggningar i rCloud om ni har olika inloggningar lokalt:

 

Så här fungerar det med rCloud Office för användare med delade datorer.

Först och främst måste respektive användare ha ett eget konto i våra molntjänster.

molntjänster Windows 7 Windows 7 och högre

Om ni har olika lokala inloggningar* i Windows (t.ex. Carl och Maria) så loggar ni in med respektive användare.
I nästa steg sätter ni upp våra rCloud tjänster (detta behöver ni behöver ni bara göra en gång per användare) genom att följa instruktionerna här

När detta är gjort kommer t.ex Carl att tillgång till sina program & data när han loggar in medans Maria har tillgång till sina när hon loggar in.
Svårare än så är det inte.

Om ni användare samma användare för att logga in med så rekommenderar vi starkt att ni skapar en egen användare för respektive person lokalt på datorn.
Ett annat sätt dock är att använda t.ex. vår HTML5 Webbprortal för att nå sina program. 

 

rCloud Office på iPhone, MAC och IOS

rCloud Office - molntjänster för företag och föreningarmolntjänster för företag och föreningar  MAC, Android, Linux

 

För MAC, Linux, Android så är principen densamm dvs respektive användare loggar in med sitt eget lokala konto och sätter upp sina ikoner enligt manualerna här

 

 

molntjäsnter förer företag och föreningar från Red Cloud IT

molntjänster för företag och föreningar från Red Cloud iTWindows XP och Windows Vista

Logga in som en användare med administrativa rättigheter.
Installera ikonerna för våra molntjänster enligt manualen här  eller via det här programmet

Nu kan ni logga in som er själva lokalt igen (dvs Carls som sig själv eller Maria som själv om ni inte valt att dela på lokal användare) men ..

När ni startar program nu så bör ni inte klicka i att uppkopplingen ska spara användarnamn och lösenord om ni kör delad Windows XP eller Vista
När nästa person startar ”sina” program så klickar man på ”Annat konto” där man skriver in sina egna inloggingsuppgifter (dvs epostadress och lösneord)

 

4. Felsökning och felmeddelanden

I dagarna har vi satt upp en ny serviceportal där du kan t.ex beställa användare, beställa borttagning av användare , lägga ärenden som felanmälan o.s.v
Du når den enklast genom http://servicedesk.rcloud.se 

Du kan även logga in direkt nedan

Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss)
För länken med ”Tips och tricks” behövs ingen registrerad användare 

 

Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss)
För länken med ”Tips och tricks” behövs ingen registrerad användare 

 

2020-08-31 Idag ar vi bytt ut våra SSL certifikat. Detta är något som måste göras med jämna mellanrum för att kommunikationen ska vara säker . Enkelt uttryckt gör ett SSL certifikat så att kommunikationen mellan din enhet och våra molntjänster går krypterade och inte kan avlyssnas eller förändras av någon obehörig.

Anledningen till att du får frågan är att krypteringsnyckeln har bytts ut och att vår molnjtänst tar med sig dina lokala hårddiskar när du startar våra program

Som användare kan du behöva klicka i en ruta nästa gång du startar ett av våra program i rCloud för att du ska slippa får den frågan igen tills nästa SSL byte (som är i oktober 2021, SSL behöver nuförtiden bytas ut en gång om året)

Starta ditt program som vanligt och om du får upp en fråga om du litar på den här datorn kan du klicka i en ruta m att den inte ska fåga efter detta igen enligt bilden nedan,.
Nu kommer du kunna köra dina program som vanligt utan kontrollfrågor.

SSL-molntjänst-rCloud-Office

Tags: kryptering, SSL

5. Vanliga och övriga frågor och svar kring rCloud Office

Inloggningar är personliga och rent tekniskt fungerar det så här.

Om en användare loggar in med t.ex. kalle.svensson@företaget.se och startar ett program så startar han en s.k session mot rCloud.

Om en annan person på företaget (eller var som helst) samtidigt startar ett program i rCloud med samma användarnamn och lösenord kommer användare nummer två att ta över den sessionen (och den första användare får ett felmeddelande om att någon annan loggat in och tagit över sessionen).

Det är såklart både svårjobbat att behöva kontrollera om någon använder just den inloggningen och man ska även ha i åtanke att varje inloggning har en egen privat hemkatalog (Z:\) där det kan ligga privata och känsliga dokument som man kanske inte vill dela med sig av.

Det går dock att ha olika inloggningar i rCloud om ni har olika inloggningar lokalt:

 

Så här fungerar det med rCloud Office för användare med delade datorer.

Först och främst måste respektive användare ha ett eget konto i våra molntjänster.

molntjänster Windows 7 Windows 7 och högre

Om ni har olika lokala inloggningar* i Windows (t.ex. Carl och Maria) så loggar ni in med respektive användare.
I nästa steg sätter ni upp våra rCloud tjänster (detta behöver ni behöver ni bara göra en gång per användare) genom att följa instruktionerna här

När detta är gjort kommer t.ex Carl att tillgång till sina program & data när han loggar in medans Maria har tillgång till sina när hon loggar in.
Svårare än så är det inte.

Om ni användare samma användare för att logga in med så rekommenderar vi starkt att ni skapar en egen användare för respektive person lokalt på datorn.
Ett annat sätt dock är att använda t.ex. vår HTML5 Webbprortal för att nå sina program. 

 

rCloud Office på iPhone, MAC och IOS

rCloud Office - molntjänster för företag och föreningarmolntjänster för företag och föreningar  MAC, Android, Linux

 

För MAC, Linux, Android så är principen densamm dvs respektive användare loggar in med sitt eget lokala konto och sätter upp sina ikoner enligt manualerna här

 

 

molntjäsnter förer företag och föreningar från Red Cloud IT

molntjänster för företag och föreningar från Red Cloud iTWindows XP och Windows Vista

Logga in som en användare med administrativa rättigheter.
Installera ikonerna för våra molntjänster enligt manualen här  eller via det här programmet

Nu kan ni logga in som er själva lokalt igen (dvs Carls som sig själv eller Maria som själv om ni inte valt att dela på lokal användare) men ..

När ni startar program nu så bör ni inte klicka i att uppkopplingen ska spara användarnamn och lösenord om ni kör delad Windows XP eller Vista
När nästa person startar ”sina” program så klickar man på ”Annat konto” där man skriver in sina egna inloggingsuppgifter (dvs epostadress och lösneord)

 

I dagarna har vi satt upp en ny serviceportal där du kan t.ex beställa användare, beställa borttagning av användare , lägga ärenden som felanmälan o.s.v
Du når den enklast genom http://servicedesk.rcloud.se 

Du kan även logga in direkt nedan

Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss)
För länken med ”Tips och tricks” behövs ingen registrerad användare 

 

Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss)
För länken med ”Tips och tricks” behövs ingen registrerad användare 

 

För att lägga till nya användare eller ta bort i rCloud skickar ni helt enkelt ett mail till oss på Helpdesk. Av förståeliga skäl tar vi inte bort eller lägger till användare utan en skriftlig beställning, både för er och vår säkerhet.

Vissa av våra kunder har även en egen programvara för att lägga till nya användare utan att behöva kontakta oss.

Vill ni ha tillgång till det programmet, skicka oss ett mail så fixar vi det

Om ni är kund hos någon av våra återförsäljare så hanterar de det här åt er.

Nej. Inloggningar är personliga och rent tekniskt fungerar det så här.

Om en användare loggar in med t.ex. kalle.svensson@företaget.se och startar ett program så startar han en s.k session mot rCloud.

Om en annan person på företaget (eller var som helst) samtidigt startar ett program i rCloud med samma användarnamn och lösenord kommer användare nummer två att ta över den sessionen (och den första användare får ett felmeddelande om att någon annan loggat in och tagit över sessionen).

Det är såklart både svårjobbat att behöva kontrollera om någon använder just den inloggningen och man ska även ha i åtanke att varje inloggning har en egen privat hemkatalog (Z:\) där det kan ligga privata och känsliga dokument som man kanske inte vill dela med sig av.

Det går dock utmärkt att dela på en lokal Windows dator med flera användare i rCloud. Läs mer om det här

Javisst. Vi har grundläggande e-postjänster men vårt egentliga fokus är att tillhandahålla andra typer av program som bokföring, lagerhantering o.s.v
Det finns ingen motsättning i att ha sin e-post hos en annan leverantör som t.ex Office 365 och samtidigt ha andra program i rCloud Office,

 

Nej. Absolut inte,

Ni kan t.ex. fortsätta ha er e-post var ni vill, fortsätta använda era leverantörer av IT, behålla era filer lokalt o.s.v.
Ni kan flytta allt till oss om ni vill men ni kan även flytta bara enskilda program och göra dem tillgängliga som molntjänster. Vi är flexibla och har inga krav på helhetsåtaganden.

Läs mer om det här

2020-08-31 Idag ar vi bytt ut våra SSL certifikat. Detta är något som måste göras med jämna mellanrum för att kommunikationen ska vara säker . Enkelt uttryckt gör ett SSL certifikat så att kommunikationen mellan din enhet och våra molntjänster går krypterade och inte kan avlyssnas eller förändras av någon obehörig.

Anledningen till att du får frågan är att krypteringsnyckeln har bytts ut och att vår molnjtänst tar med sig dina lokala hårddiskar när du startar våra program

Som användare kan du behöva klicka i en ruta nästa gång du startar ett av våra program i rCloud för att du ska slippa får den frågan igen tills nästa SSL byte (som är i oktober 2021, SSL behöver nuförtiden bytas ut en gång om året)

Starta ditt program som vanligt och om du får upp en fråga om du litar på den här datorn kan du klicka i en ruta m att den inte ska fåga efter detta igen enligt bilden nedan,.
Nu kommer du kunna köra dina program som vanligt utan kontrollfrågor.

SSL-molntjänst-rCloud-Office

Tags: kryptering, SSL

Du kan använda båda molntjänsterna.
Ha dock i åtanke att allt data som ni skickar ich lagrar i Office 365 inte hanteras av Red Cloud IT.
Support på Office 365 hanteras av er återförsäljare.

För att Office 365 ska fungera i vår miljö krävs ni har en licens som är minst Office 365 Business Premium (eller E3).
För frågor kring det, kontakta er återförsäljare

Teamsmöten och e-post o.s.v hamnar  i din Outlook för Office 365 och all e-post finns hos Microsoft i deras molntjänster medans t.ex du startar dina andra program som vanligt hos oss i rCloud (t.ex. Visma Administration).

Om ni valt att även ha er e-post hos oss och vill använda Teams / Skype eller andra mötesprogram så fungerar det också såklart.

Det finns ett par sätt att göra det på.

Metod 1
Antingen sätter ni upp er lokala Windows 10 Epost klient (och klickar på möten där så ni kan starta ert Teams möte med kamera och mikrofon lokalt i er dator.

Metod 2
Ni kan också logga in i webmailen för rCloud på  och klicka på mötesinbjudan den vägen. Då startas din lokala Teams och kamera och mikrofon fungerar som vanligt.

Vi rekommenderar dock inte att starta t.ex. Microsoft Outlook i rCloud för att delta i Teams/Skype möten då det helt enkelt kommer upplevas som att det går för långsamt och hackigt.

 

Windows 11 rCloud Office

 

Ja.

Vår molntjänst är en flexibel och enkel tjänst att använda och fungerar på de flesta vanligt förekommande operativsystemen.

Vi stödjer Windows XP, Windows Vista, Windows 8, Windows 8.1, Windows 10 och Windows 11.
För Windows 7 och uppåt gör installationerna också till på exakt samma sätt, vare sig du är på jobbet eller installerar våra ikoner på din PC hemma.

1. Klicka på länken för installation och välj öppna filen,
2. Klicka OK.

kom igång med molntjänst
3. Ange ditt användarnamn och lösenord.

kom igång med vår molntjänst
4. Klicka Klart.

installera vår molntjänst
.
Nu är du färdig.  Det här tar vanligen kanske 30 sekunder att göra. Totalt.
Enkelt va ?

I Windows finns även en del varianter som t.ex Windows S och Windows Embedded och vi stöder även dessa.

Utöver det stöder vi MAC, iPad och Android (från t.ex. surfplattor)med hjälp av gratisprogrammet RD Client från Microsoft.

Skulle ni ha behov av fler operativsystem (t.ex. Linux)  så behövs i princip bara en webläsare som stöder HTML 5 så kommer ni åt era program och ert data.

Vi tror flexibilitet och enkelhet är allt,

 

Vi har även en YouTube-kanal där vi under årens lopp lagt upp videor för att visa hur man gör.
Det kan dock se annorlunda ut idag med installationer o.s.v. då vi förenklat hanteringen väldigt mycket.

Det kan dock finnas en video som hjälper just dig ?

 

Tag: video

Nja.

Vi har en lite annan syn på vad molntjänster ska vara.
Vi tror fullt och fast på att bara lagra filer egentligen inte är så användbart.

Vi utvecklar vårt resonemang lite mer här . Behöver ni bara molnlagring finns det andra som gör det som sin affärsidé eller ni kanske vill ha hjälp att bygga en egen in-house lösning.

Kontakta gärna i så fall JufCorp AB för fortsatta diskussioner

Vår tanke är att hjälpa företag som har en programvara med en befintlig kundbas. Det kan vara tidsrapportering, lagerhantering, ekonomisystem o.s.v. Det finns många såna företag i Sverige men frågor kring molntjänster börjar dyka upp eller kunder börjar fråga efter programmen till MAC , iPad, Android, kunna jobba hemifrån o.s.v.

Vi vill att ni enkelt ska kunna erbjuda era kunder att köra era program som en molntjänst, utan stora investeringar eller behöva anställa personal för serverdrift o.s.v..

Vår process är ganska enkelt. Ni ger oss installationsmedia, licenser och installationsbeskrivningar. Vi installerar upp den i rCloud Office och ni testar igenom programmen och kollar det fungerar som ni tänkt er. Efter det är det klart.

Svårare än så ska det inte behöva vara.

Nedan är några av fördelarna med att ha Red Cloud IT som partner och leverantör av SaaS (Software as a Service) för era program

Att sätta upp servrar/VPS-lösningar i Microsoft Azure/Amazon AWS kan bli väldigt dyrt. Man måste fortfarande själv ha mycket kunskap och kunna drifta dem rent applikatoriskt och ha god förståelse för infrastruktur och serverdrift. Det finns många verktyg kring deras tjänster men kan vara onödigt komplicerade att sätta sig in i.

Vår tanke är att ni inte ska behöva vara specialister på Azure/AWS. Ni är redan specialister på era egna program och ni kan era kunder.
Med rCloud Office behöver ni bara ha support för era egna program, vi tar hand om resten.

Att ge slutanvändaren en VPS (ett virtuellt skrivbord) kan vara förvirrande för användaren, med rCloud Office får slutanvändaren helt enkelt en ikon på sin dator varifrån de startar programmen, precis som om de vore lokalt installerade.
En del leverantörer använder t.ex. Citrix men med det behövs extra programvaror installeras lokalt. Vi försöker ha så lite lokal inverkan som möjligt på användarens enhet.
Citrix licensmodell gör också att slutkostnaden kan bli väldigt hög med en ganska liten praktisk skillnad för slutanvändaren rent tekniskt. De flesta applikationer fungerar alldeles utmärkt ändå.

De stora molnleverantörerna kan ändra i sitt utbud med ganska kort varsel vilket ju kan leda till att lösningen ni byggt måste göras om.
I rCloud Office planerar vi stora förändringar ihop med våra partners och kan välja olika delar av vårt moln att göra olika saker d.v.s behövs inte uppgraderingen så gör vi den inte om det skulle påverka era kunder negativt.

Allt data finns i Sverige och omfattas alltså inte av Cloud Act. Skulle vi expandera till andra länder kommer vi bygga likadana lösningar där. Det här kan vara en en mycket viktig fråga för era kunder.

Med rCloud Office vet ni exakt hur många användare som använder era program varje månad och vilka de är. Utan en giltig användare i vår molntjänst kommer de helt enkelt inte åt programmen. Ni minimerar licensfusk.

Ni behöver inte skriva om era program från grunden för att få dem fungera på MAC, iPad, Android osv. Med rCloud Office blir de nåbara per automatik från fler plattformar, utan tappad funktionalitet.

När era program uppdateras så uppdateras det för alla dem som använder rCloud Office.
Behovet av att skicka ut uppdateringar, drifta en sajt för det , ha support för många olika versioner o.s.v blir minimalt. Att patcha/rätta en bugg eller lägga till nya funktioner är gjort i realtid. För alla.

Ni kan fortsätta sälja era program som ni alltid gjort till slutkund men även erbjuda rCloud Office som ett komplement till era kunder. Det ena utesluter inte det andra på något sätt.

Ni kan själva skapa nya användare hos oss utan vår hjälp om ni vill, annars lägger vi gärna upp dem åt er.
Behöver era kunder ge en anställd tillgång till era program under en kortare tid så löser vi det också (t.ex. vid en visstidsanställning eller projektanställning). Vi tar betalt per användare och månad. Inga långa uppsägningstider och kontrakt. Enkelt och rättvist för era kunder.

Vår helpdesk och expertis finns tillgänglig när ni behöver den, ni behöver inte söka i forum och Googla på konstiga fel, vi hjälper er.
För oss är en kund en partner, vi vill alla det ska bli bra.

Vi har backuper, antivirus, intrångssäkerhet, övervakning, brute force protection , generationshantering, infrastruktur och helpdesk på plats.

Vi är ett renodlat molntjänstföretag så andra avtal ni har med era kunder om t.ex lokal IT support påverkas inte alls.

Vi är flexibla vad gäller affärsmodeller och samarbeten. I första hand fakturerar vi gärna er för våra tjänster och ni fakturerar sedan era kunder men även andra faktureringsmodeller går att förhandla fram t.ex. % på omsättning av era kunder o.s.v.

Vi är snabba, professionella och har högt fokus på att vara tillgängliga och kunna hjälpa till med att lösa det som kan tänkas dyka upp.

Små företag är snabbare och flexiblare med kortare beslutsvägar om vad som behöver göras och när.
Vi är seniora tekniker och konsulter med mycket breda erfarenheter och kunskaper inom som driver Red Cloud IT. Vi förstår samband och beroenden mellan system och även säkerhetsfrågor.

1. Installation

2. Kom igång

3. Ställa in e-post

4. Felsökning

5. Övriga frågor och svar